آب الکترولیت دار چیست؟

الکترولیت ها مواد معدنی هستند که هنگام مخلوط شدن با آب، بار الکتریکی تولید می کنند. این مواد به تنظیم اساسی ترین عملکردهای بدن از جمله سیگنالینگ عصبی، تعادل pH، انقباض عضلات و هیدراتاسیون کمک می کنند.

چه از بطری و چه از آب شیر استفاده کنید، به احتمال زیاد مقدار زیادی الکترولیت مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم دارد. با این حال، غلظت الکترولیت ها در نوشیدنی ها ممکن است بسیار متفاوت باشد. برخی از مارک ها مقدار قابل توجهی مواد معدنی را به همراه کربوهیدرات اضافه می کنند و آب خود را به عنوان یک نوشیدنی ورزشی به بازار عرضه می کنند ، در حالی که برخی دیگر فقط مقدار ناچیزی را برای طعم اضافه می کنند.

بیشتر بخوانید :چرا بدن ما به آب نیاز دارد؟

آب الکترولیت دار چیست؟

الکترولیت ها مواد معدنی هستند که با حل شدن در آب ،انرژی الکتریکی را هدایت می کنند. آنها از طریق مایع در بدن شما توزیع می شوند و از انرژی الکتریکی خود برای تسهیل عملکردهای مهم بدن استفاده می کنند.

الکترولیت ها برای موارد زیر در بدن ضروری هستند:

– کنترل تعادل مایعات در بدن

– تنظیم فشار خون

– کمک به انقباض عضلات – از جمله قلب.

– حفظ اسیدیته مناسب خون (pH).

بیشتر بخوانید :آیا نوشیدن آب در حین ورزش کردن درست است ؟

الکترولیت های معمول شامل سدیم ، کلرید ، پتاسیم ، منیزیم و کلسیم است.

آبهای الکترولیت دار با این مواد معدنی تقویت می شوند ، اما غلظت آنها متفاوت است.

آب معمولی بطری شده شما حداقل مقدار کمی الکترولیت را تأمین می کند ، مگر اینکه برچسب ” مقطر ” داشته باشد و بسیاری از محصولات حاوی مقادیر کمی برای طعم دار کردن آنها هستند.

آب لوله کشی همچنین الکترولیت دارد. به طور متوسط ​​، 34 اونس (1 لیتر) آب لوله کشی حاوی 2-3٪ مقدار مصرف روزانه مرجع (RDI) برای سدیم ، کلسیم و منیزیم است اما پتاسیم کمی دارد.

در مقابل ، همان مقدار نوشیدنی ورزشی محبوب با الکترولیت تا 18٪ RDI سدیم و 3٪ RDI پتاسیم را بسته بندی می کند اما منیزیم یا کلسیم کم دارد.

فواید آب الکترولیت دار :

الکترولیت ها مواد معدنی شارژی هستند که برای حفظ عملکرد بهینه بدن مهم هستند. نوشیدنی های رایج الکترولیت شامل آبهای تقویت شده و نوشیدنی های ورزشی هستند.

• ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشد

آبهای تقویت شده با الکترولیت (به ویژه نوشیدنی های ورزشی) الکترولیت ها و انرژی از دست رفته در هنگام ورزش را برمی گرداند و این به نفع ورزشکاران می باشد.

در طول فعالیت بدنی ، به مایعات اضافی نیاز دارید تا آب از دست رفته در هنگام عرق را جایگزین کنید. در حقیقت ، از دست دادن آب در حدود 1-2٪ از وزن بدن شما می تواند منجر به کاهش قدرت ، سرعت و تمرکز شود.

بیشتر بخوانید :خواص آب اکسیژنه و کاربردهای آن

عرق همچنین حاوی الکترولیت، از جمله مقدار قابل توجهی سدیم و همچنین مقادیر کمی پتاسیم ، کلسیم و منیزیم است. به طور متوسط ​​با هر لیتر عرق حدود 1 گرم سدیم از دست می دهید.

اگر تمایل زیادی به تعریق ، ورزش بیش از یک ساعت یا در محیط گرم قرار دارید ، نوشیدنی های ورزشی بیش از آب ساده توصیه می شود تا جای مایعات و الکترولیت ها را بگیرد.

باید توجه داشته باشید که نوشیدنی های ورزشی برای ورزشکاران، نه افراد کم تحرک طراحی شده اند. آنها همراه با الکترولیت ها ، حاوی کالری قند اضافه شده هستند.

• می تواند در طول بیماری آب رسانی مجدد داشته باشد

در کوتاه مدت ، استفراغ و اسهال معمولاً شرایط جدی نیستند. با این حال ، اگر مایعات و الکترولیت ها جایگزین نشوند ، علائم شدید یا مداوم می توانند به سرعت منجر به کم آبی بدن شوند.

نوزادان و کودکان به ویژه در برابر کم آبی بدن در اثر استفراغ شدید و اسهال آسیب پذیر هستند. در اولین علائم بیماری از یك محلول آب رسانی خوراکی استفاده شود. محلول های آبرسانی خوراکی حاوی آب ، کربوهیدرات و الکترولیت به نسبت خاصی هستند که هضم آسان دارند.

نوشیدنی های ورزشی مشابه هستند اما حاوی مقادیر بیشتری قند هستند. این داروها برای نوزادان و کودکان خردسال توصیه نمی شود ، زیرا ممکن است اسهال را بدتر کند.

بیشتر بخوانید :ایستاده آب نخورید ؟

نوشیدنی های ورزشی در صورت رقیق شدن به 1 قسمت آب ، 1 قسمت نوشیدنی ورزشی ممکن است توسط کودکان بزرگتر تحمل شوند. بزرگسالان به طور معمول هم محلول های آبرسانی دهانی و هم نوشیدنی های ورزشی را بدون مشکل تحمل می کنند.

نکته مهم ، نوشیدنی های الکترولیتی ممکن است برای درمان کم آبی شدید کافی نباشد. اگر اسهال بیش از 24 ساعت طول کشید یا اگر نمی توانید مایعات را پایین نگه دارید ، به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

• می تواند به جلوگیری از گرمازدگی کمک کند

محیط های گرم شما را در معرض ابتلا به انواع بیماری های مرتبط با گرما قرار می دهد ، که از بثورات گرمایی خفیف تا گرمازدگی تهدید کننده زندگی را شامل می شود. به طور معمول ، بدن شما با آزاد کردن آن از طریق پوست و تعریق گرما را کنترل می کند. با این حال ، این سیستم خنک کننده ممکن است در هوای گرم شروع به خرابی کند و باعث شود دمای بدن شما به میزان خطرناکی بالا برود.

نکته اصلی در جلوگیری از بیماری های مربوط به گرما ، محدود کردن زمان خود در گرما است. با این حال ، دریافت مایعات و الکترولیت های فراوان نیز برای کمک به خنک ماندن بدن بسیار مهم است.

در محیط های گرم ، آب و نوشیدنی های ورزشی برای آبرسانی توصیه می شود. نوشیدنی های حاوی کافئین مانند نوشابه ، قهوه و چای و همچنین الکل ممکن است باعث کمبود آب بدن شود.

بیشتر بخوانید :دستگاه ردیاب زیر آبی تولید شد

• الکترولیت در مقابل آب منظم

آبرسانی کافی برای سلامت کلی ضروری است. آب تقریباً برای کلیه عملکردهای بدن از جمله انتقال مواد مغذی ، تنظیم دمای بدن و دفع مواد زائد و سموم لازم است.

این تصور غلط رایج است که آب الکترولیت نسبت به آب معمولی برای هیدراتاسیون برتر است. در واقع ، این به شرایط بستگی دارد.

به طور خاص ، اگر شما در معرض خطر از دست دادن سریع مواد معدنی باشید ، آب الکترولیت ممکن است مفید باشد. ممکن است بخواهید یک نوشیدنی تقویت شده با الکترولیت در نظر بگیرید اگر:

• شما بیش از یک ساعت ورزش می کنید.

• در حین ورزش به شدت عرق می کنید.

• شما استفراغ یا اسهال دارید.

بیشتر بخوانید :آب سیب زمینی چه تاثیری روی موها دارد

• مدت طولانی در معرض گرما بوده اید.

در خارج از ورزش ، آب و هوای گرم و بیماری ، آب منظم کاملاً خوب کار می کند تا نیازهای روزانه شما را برای تأمین آب تأمین کند.

 

 

طرز تهیه آب الکترولیت دار

ساختن آب الکترولیت یک روش مقرون به صرفه و سالم برای جایگزینی مایعات و الکترولیت ها در صورت لزوم است.

در اینجا یک دستورالعمل ساده برای تهیه نوشیدنی ورزشی با لیمو آورده شده است:

مواد لازم:

1/4 قاشق چایخوری نمک

1/4 فنجان (60 میلی لیتر) آب لیمو

1/4 فنجان (60 میلی لیتر) آب آهک

1 1/2 فنجان (360 میلی لیتر) آب نارگیل شیرین نشده

2 فنجان (480 میلی لیتر) آب سرد

بیشتر بخوانید :در روزهای سرد سال چگونه ایمنی بدن را بالا ببریم؟

تمام مواد گفته شده را با هم مخلوط کنید و خوب هم بزنید. البته برای طعم دادن به این نوشیدنی می توانید از برش هایی از میوه ها مانند انبه و نارگیل استفاده کنید.

برخلاف نسخه های خریداری شده در فروشگاه ، این دستورالعمل باعث افزایش طراوت الکترولیت ها بدون افزودن قند یا رنگ یا طعم دهنده های مصنوعی می شود.

بیشتر بخوانید : علائم التهاب در بدن

خط پایین

آب الکترولیت با مواد معدنی مورد نیاز بدن برای عملکرد بهینه مانند سدیم ، پتاسیم ، منیزیم و کلرید تقویت می شود. گرچه نوشیدن مداوم نوشیدنی های تقویت شده با الکترولیت غیرضروری است ، اما ممکن است در طول ورزش طولانی مدت ، در محیط گرم یا در صورت استفراغ یا اسهال مفید باشد.

نوشیدنی های ورزشی و آبهای الکترولیت دار دیگر ممکن است گران باشد ، بنابراین ممکن است بخواهید یک نسخه خانگی را در نظر بگیرید. نه تنها ساخت آنها ارزان است ، بلکه الکترولیت هایی بدون رنگ یا طعم دهنده مصنوعی را نیز تأمین می کند.