اموزش نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن یک عادت مهم بهداشت دهان و دندان است. این مواد غذایی را که بین دندان های شما گیر کرده و مسواک نمی تواند آنها را از بین ببرد پاک می کند و باعث کاهش میزان باکتری و پلاک در دهان می شود. پلاک یک ماده چسبنده است که روی دندان ها جمع می شود و باعث ایجاد پوسیدگی و بیماری لثه  می شود.

 

طرز استفاده از نخ دندان, استفاده از نخ دندانروش صحیح نخ دندان کشیدن

 

چه زمانی باید نخ دندان بکشید؟

دانستن زمان مناسب استفاده از نخ دندان همچنین به سلامت دهان و دندان کمک می کند. برخی از افراد معمولاً ابتدا مسواک می زنند و سپس نخ دندان می کشند. با این حال ، به طور کلی توصیه می شود که نخ دندان بکشید و سپس مسواک بزنید.

 

استفاده از نخ دندان باعث بلند شدن و آزاد كردن مواد غذایی و پلاكهای بین دندانهای شما می شود ، در حالی كه مسواك زدن این ذرات را از دهان شما خارج می كند. اگر ابتدا مسواک بزنید و بعد از آن نخ دندان بکشید ، غذا و پلاک تا دفعه بعدی که مسواک می زنید در دهان شما باقی می ماند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند حداقل یک بار در روز نخ دندان و دو بار در روز مسواک بزنید.

 

روش صحیح نخ دندان کشیدن

طرز استفاده از نخ دندان, استفاده از نخ دنداننخ دندان

 

1) حدود 46-61 سانتی متر نخ دندان را ببرید. شما به یک رشته طولانی احتیاج دارید تا گرفتن آن آسان باشد. علاوه بر این ، هنگام تعویض دندان از قسمت تازه ای از نخ دندان استفاده خواهید کرد ، بنابراین شروع کار با یک نخ دندان بلند مفید است.

اگر تکه نخ های شما خیلی کوتاه باشد ، مسئله خاصی نیست. شما می توانید در صورت نیاز یک نخ جدید را از آن جدا کنید.

 

2) انتهای تکه نخ را دور انگشتان میانی بپیچید. با 1 دست شروع کنید ، سپس دست دیگر را انجام دهید. چندین حلقه شل دور هر انگشت میانی خود بپیچید تا زمانی که نخ دندان کشیده شود. با این حال ، نخ دندان را آنقدر محکم نپیچید که در پوست شما فرو رفته یا گردش خون شما را قطع کند.

اگر احساس کردید نخ دندان خیلی محکم بسته شده است ، آن را باز کنید و دوباره امتحان کنید.

 

طرز استفاده از نخ دندان, استفاده از نخ دنداننحوه استفاده از نخ دندان

 

3) برای نگه داشتن نخ دندان از انگشت شست و انگشت اشاره خود استفاده کنید و فاصله ای در حدود 2.5 تا 7.6 سانتی متر بین دستان خود ایجاد کنید. این بخشی از نخ دندان است که شما برای نخ کشیدن دندان استفاده می کنید. همانطور که نخ دندان می کشید ، انگشتان خود را در امتداد نخ دندان حرکت می دهید تا یک قسمت تازه برای استفاده از جداگانه هر دندان داشته باشید.

 

4) از مرکز بالا شروع کنید ، سپس هر طرف را انجام دهید. عادت کنید که همیشه از 2 دندان جلوی خود شروع کنید. سپس ، هر طرف دهان خود را به صورت جداگانه انجام دهید تا ردیف بالا کامل شود. همیشه ابتدا همان سمت را انجام دهید تا به یک عادت منظم تبدیل شود.

هر بار با استفاده از نخ دندان دندان های خود را با همان الگو دنبال کنید تا مطمئن شوید هیچ دندانی را از دست ندهید.

نکته: به عنوان مثال ، ممکن است بخواهید از بین 2 دندان جلویی خود شروع کنید ، سپس به سمت راست خود حرکت کنید. بعد ، به 2 دندان جلویی خود برگردید و سمت چپ خود را انجام دهید.

 

طرز استفاده از نخ دندان, استفاده از نخ دنداننحوه نخ دندان کشیدن

 

5) هنگام قرار دادن نخ دندان ملایم باشید. هنگامی که نخ دندان را بین دندانهایتان پایین می آورید ، حرکتی مختصری انجام دهید. سپس ، آن را به آرامی به زیر لثه های خود بکشید.

هنگام استفاده از نخ دندان حتماً خود را به لثه برسانید. کشیدن نخ دندان به پایین لثه کافی نیست. شما باید نخ دندان را روی لثه اطراف هر دندان به آرامی ماساژ دهید.

 

6) نخ دندان را به شکل c در اطراف دندان خم کنید. این به شما کمک می کند تا کنار دندان خود را تا حد ممکن تمیز کنید. نخ دندان را بالا و پایین کنید ، وقتی به پایین دندان رسیدید زیر خط لثه فرو بروید. همانطور که برایتان راحت است پایین بیایید.

تمیز کردن فضای زیر خط لثه مهم است که به محافظت از دندان ها و لثه ها کمک می کند. با این حال ، آنقدر پایین نروید که صدمه ببیند.

 

طرز استفاده از نخ دندان, استفاده از نخ دندانطرز استفاده از نخ دندان

 

7) با نخ دندان در هر طرف دندان 8 تا 10 ضربه بزنید. نخ را از بالا به پایین چندین بار عبود دهید. نخ را در کنار دندان خود بمالید تا تمیز شود. این به شما کمک می کند تا بقایای مواد غذایی یا پلاک هایی که بین دندان های شما گیر کرده اند ، حذف شوند.

اگر هنوز احساس می کنید غذا یا پلاک بین دندان های شما گیر کرده است ، به قسمت تازه ای از نخ دندان بروید و آن قسمت را دوباره تمیز کنید.

 

طرز استفاده از نخ دندان, استفاده از نخ دنداناستفاده از نخ دندان

 

نخ را به پایین لثه خود فشار داده تا ماساژ داده شود ، ابتدا در سمت راست بین دندان ها و سپس در سمت چپ قرار گیرد. این کار را برای هر نقطه تماسی که دارید انجام دهید.

برای هر دندان به قسمت جدیدی از نخ دندان بروید. انگشتان خود را به پایین نخ دندان بچرخانید تا قسمت بین آنها تازه باشد.

 

8) پشت دندانهای آسیاب خود را فراموش نکنید. دوباره به دهان خود نزدیک شوید تا بتوانید نخ دندان را در اطراف دندان های آسیاب عقب حلقه کنید. با استفاده از نخ دندان پشت دندان خود تمیز کنید. حتماً پشت دندان آخر خود را از هر طرف در بالا و پایین تمیز کنید.

بیماری لثه و پوسیدگی دندان اغلب بر روی دندانهای پشتی رخ می دهد زیرا دستیابی به آنها دشوارتر است. تمام تلاش خود را برای تمیز نگه داشتن این دندان ها انجام دهید.

 

9) دندانهای پایینی خود را پس از اتمام دندانهای بالا نخ دندان بکشید. مانند دندانهای بالایی از وسط شروع کنید ، سپس هر طرف را انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که هر بار کناره ها را به همان ترتیب انجام دهید.

 

10) بعد از نخ دندان ، دهان خود را با دهانشویه بشویید تا به از بین بردن ذراتی که در دهان شما هستند ، کمک کند. این همچنین به شما کمک می کند تا دهان شما احساس تازه تر و تمیزی داشته باشد.

استفاده از دهانشویه کلرهگزیدین تقریباً هر اثری از باکتری را از بین می برد و مانعی محافظ در اطراف لثه ها و دندان های شما با نخ دندان ایجاد می کند.

به همین ترتیب ، دهانشویه حاوی فلوراید محافظت اضافی در برابر پوسیدگی ایجاد می کند.

 

نکته: ممکن است مقداری خونریزی در لثه ها داشته باشید. این کاملا طبیعی است که شما برای اولین بار نخ دندان کشیدن را شروع می کنید و باید بعد از چند روز از بین برود. اگر بعد از 3-5 روز کشیدن نخ دندان مداوم ،لثه های شما خونریزی می کند ، بهتر است برای اطمینان از سلامت لثه ها به دندانپزشک مراجعه کنید. به احتمال زیاد هیچ مشکلی وجود ندارد ، اما بهتر است مطمئن شوید.