انواع اسکرین شات در لپ تاپ

انواع مختلفی از اسکرین شات گرفتن در لپ تاپ وجود دارد که در زیر، به بررسی هریک از آنها خواهیم پرداخت:

گرفتن اسکرین شات از کل صفحه

یکی از انواع اسکرین گرفتن در لپ تاپ های تحت ویندوز، عکس گرفتن از کل صفحه است. برای این کار، کافی است دکمه یPrint Screen  و fn را در لپ تاپ خود فشار دهید.

این دکمه در بیشتر لپ تاپ ها، کنار کلید F12 قرار گرفته و با عنوان PrtSC SysRq  مشخص شده است. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که با فشردن این کلید، عکس در سیستم شما ذخیره نخواهد شد. برای ذخیره کردن تصویر مورد نظر، باید آن را با استفاده از کلیدهای Ctrl +V  در یک نرم افزار گرافیکی مثلPaint  پیست کرده و سپس با فشردن کلیدهایCtrl +S  آن را در جایی مناسب ذخیره نمایید. توجه داشته باشید که این روش، برای گرفتن و ذخیره کردن تصاویر متوالی مناسب نیست؛ چرا که با هر بار فشار دادن دکمه Print Screen ، تصویر قبلی پاک خواهد شد.

اسکرین شات از پنجره فعال

یکی دیگر از انواع اسکرین شات در لپ تاپ ، مربوط به زمانی است که قصد دارید از یک پنجره ی فعال در سیستم خود عکس بگیرید. با فشار دادن کلید های Alt + Print Screen  ، می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

ذخیره ی خودکار اسکرین شات

در روش های قبلی، عکس ذخیره نمی شد و برای save کردن اسکرین شات، باید خودتان دست به کار می شدید. برای ذخیره سازی خودکار اسکرین شات های گرفته شده، باید کلید های  Windows و Print Screen را به صورت هم زمان فشار دهید. به این ترتیب، دیگر نیازی بهPaste  کردن تصویر در نرم افزاری مثل Paint نخواهد بود. تصویر مورد نظر شما با فرمت  (png.)در پوشه Pictures و سپس Screenshots ذخیره خواهد شد.

اسکرین شات از یک ناحیه مشخص

گاهی شما نیاز دارید که از یک ناحیه ی مشخص در صفحه نمایش لپ تاپ تان عکس بگیرید. برای انجام دادن این نوع از اسکرین شات در لپ تاپ ، باید اول کلید های  Shift +S+ را به صورت هم زمان فشار دهید. سپس محدوده ی مورد نظرتان را انتخاب کرده و از آن عکس بگیرید. با فشار دادن این کلید ها صفحه نمایش کمی خاکستری رنگ شده و نشانگر ماوس به شکل + در خواهد آمد.  نکته ی قابل توجه این که تصویر مورد نظر شما در همان لحظه در حافظه کلیپ بورد ذخیره می شود و کافی است آن را در نرم افزاری مثل Paint جای گذاری یا Paste کرده و در نهایت، تصویر را ذخیره نمایید.

نرم افزار Snipping Tool

روش هایی که تا کنون ذکر کردیم، اسکرین شات در لپ تاپ را بدون استفاده از نرم افزار یا برنامه ای خاص امکان پذیر می کردند. این در حالی است که شما برای این کار، می توانید از نرم افزار نیز کمک بگیرید. Sniping Tool یکی از نرم افزار های کاربردی برای اسکرین گرفتن در ویندوز است که به صورت پیش فرض، در تمام نسخه های این سیستم عامل نصب شده است. البته ورژن هایStarter, Basic editions  و XP ، از این قائده مستثنی هستند. این برنامه، امکان عکس برداری از صفحه نمایش لپ تاپ در حالت های تمام صفحه، پنجره فعال، محدوده ای که کاربر به صورت مستطیل و یا شکل های دیگر انتخاب می کند و قابلیت تنظیم تاخیر یا Delay (که در ویندوز ۱۰ اضافه شده) را برای کاربران فراهم می نماید. برای کار کردن با Snipping Tool، به ترتیب زیر عمل کنید:

 

1- دکمه Windows  را فشار دهید تا منوی Start باز شود.

2- عبارت Sniping Tool را جست وجو کرده و کلید Enter را فشار دهید.

3- Sniping Tool  با چهار حالت یاMode  برای گرفتن عکس از صفحه اجرا خواهد شد.

Free-form Snip: می توانید به صورت آزادانه با کشیدن ماوس از هر شکلی که مایل هستید عکس بگیرید.

Rectangular Snip: امکان تصویر برداری از یک محدوده را به شکل مستطیل فراهم می کند.

Window Snip: تنها از یک گزینه ی خاص عکس می گیرد.

Full-screen Snip: به صورت تمام صفحه اسکرین شات می گیرد.

4- پس از انتخاب گزینه ی مورد نظر، برای ذخیره کردن تصویر گرفته شده کلید های Ctrl + S را فشار دهید.