نظر مراجع تقلید درباره روزه گرفتن در ماه رمضان در ایام کرونا:
آیت الله سبحانی:
با تشکر از توجه آقایان به این مسئله، فعلاً نمیتوان تصمیم قطعی گرفت تا وضع در آینده روشنتر شود، احیاناً ممکن است برخی بخواهند این موضوع را بهانهای برای روزه خواری قرار دهند.
آیت الله صانعی:
فارغ از مفروض سؤال به طور کلی چنانچه مکلف احتمال عقلائی بدهد روزه گرفتن موجب تشدید بیماری و یا احتمال بیمار شدن میگردد روزه بر او واجب نمیباشد و ناگفته نماند که احتمال ضرر بلکه خوف از آن در نگرفتن روزه کفایت میکند و لکن چنانچه تا سال آینده بیماری بهبود یابد یا احتمال بیمار شدن از بین برود باید روزههای نگرفته را قضا نماید.
همان گونه که در روایات آمده معیار خود انسان و احتمال خودش میباشد. لکن باید دانست نظر پزشکان محترم و وزارت بهداشت، پدید آورنده احتمال است و باید توجه داشت که اگر پزشک روزه گرفتن را مضر بداند اما خود شخص فکر کند مضر نمیباشد، اعتماد نمودن به نظر پزشک لازم است چون قطعاً پزشک همه جوانب بیماری را از حیث فعلی و آینده مورد توجه قرار میدهد و کار تخصصی او میباشد و علیالقاعده ایجاد احتمال مینماید. و باید توجه داشت جواز شرعی افطار به هر جهتی نباید موجب تظاهر به روزه خواری گردد که تظاهر به آن خود معصیت و گناهی است که شرعاً دارای مجازات است.
حکومت نمیتواند روزه که امساک و نخوردن است حکم و دستور به نگرفتن آن نماید قطع نظر از اینکه دستور ترک روزه امری غیر قابل اجرا و بیفایده است.
آیت الله سیستانی:
آیت الله العظمی سیستانی در این فتوا در پاسخ به استفتایی در مورد روزه ماه رمضان در سایه شیوع ویروس کرونا تاکید کردند که وجوب روزه ماه رمضان یک تکلیف فردی است و هر کس که شرایط وجوب آن را داشته باشد باید فارغ از اینکه برای دیگران واجب باشد یا خیر، روزه بگیرد.
اگر فرد مسلمان بیم آن داشته باشد که با روزه گرفتن ولو با اتخاذ همه تدابیر احتیاطی، به کرونا مبتلا می شود، وجوب هر روزی که می ترسد در صورت روزه گرفتن به این بیماری مبتلا می شود، از او ساقط می شود.
اما اگر بتواند درجه احتمال ابتلا به بیماری را تضعیف کند تا اینکه به گونه ای شود که خردمندان به آن توجهی نمی کنند – ولو از طریق ماندن در خانه و عدم اختلاط نزدیک با دیگران، استفاده از ماسک و دستکش های پزشکی و رعایت موارد ضد عفونی مکرر و نظیر آن – و در او هیچ سختی شدید و غیرقابل تحملی وجود نداشته باشد، وجوب روزه از او ساقط نمی شود.