بررسی انواع روش های ارتودنسی

ارتودنسی یکی از بهترین راهکار ها جهت صاف کردن دندان هایی است که به شکل های نا به هنجار زیبایی افراد را تحت تاثیر خود قرار داده است. این کار به صورت تخصصی به روش های مختلفی صورت می گیرد. در این مقاله با انواع روش های ارتودنسی بیشتر آشنا خواهید شد.

بررسی انواع روش های ارتودنسی

شاید تا به حال افرادی را دیده باشید که به خاطر داشتن دندان های نامرتب بسیار خجالتی و سر به زیر هستند. ناصافی و نا هماهنگی دندان ها علاوه بر ایجاد افسردگی در افراد موجب بیماری های شدیدی به علل مختلف می شود. بعضی از افراد به علت نا مرتب بودن دندان های خود به خوبی قادر به تکلم و یا جویدن غذا نیستند. این مشکلات بر سیستم گوارشی و یا اجتماعی بودن افراد تاثیرات منفی گذاشته و اثرات آن تا سال ها باعث رنجش آنان خواهد شد. به همین دلیل استفاده از ارتودنسی امروزه یکی از بهترین روش ها برای ایجاد زیبایی و نشاط در این افراد خواهد شد.

بیشتر بخوانید :سفید کردن سریع دندان‌ها با فتوشاپ!

اما نکته مهم در استفاده از انواع روش های ارتودنسی تشخیص استفاده از کدامیک از روش ها توسط متخصص ارتودنسی است. زیرا هر کدام از این روش ها بر روی فک و یا دندان تمام افراد قابل انجام نبوده و جوابگوی نیاز درمانی در این افراد نیست.

افرادی که به دلایل مختلف به متخصص ارتودنسی مراجعه می کنند باید حتما تحت معالجات مستمر قرار گرفته و متخصص بر طبق عکس های رادیوگرافی و معاینات انجام شده پیشنهاد انجام انواع روش های ارتودنسی را به این افراد می دهند. و بیمار بسته به تمایل خود می تواند از هر کدام از انواع این روش ها برای درمان استفاده نماید.

 

انواع روش های ارتودنسی:

ارتودنسی به چند روش بر روی دهان و فک بیمار انجام می شود که عبارتند از:

– ارتودنسی ثابت

– ارتودنسی متحرک

– ارتودنسی نامرئی

بیشتر بخوانید :مهم ترین عوارض پستانک برای سلامت دهان و دندان کودک

– ارتودنسی سرامیکی

– ارتودنسی دیمون

– ارتودنسی لینگوال

 

ارتودنسی ثابت

در این روش متخصص بسته به تعداد دندان های ناصاف اقدام به ساخت یک پروتز ثابت برای دهان فرد می کند. این پروتز قابلیت در آوردن از دهان را نداشته و بیمار در طی مدت درمان باید آن را در دهان خود نگه دارد. برای همین نظافت و پاکیزگی این روش کمی دشوار خواهد بود. اگر از زیبایی این روش کمی نگران هستید باید مطمئن باشید که برای زیباتر کردن این روش گام های موثری برداشته شده است. متخصص ارتودنسی با استفاده از کش های رنگی و نگین های زیبا از نگرانی شما بابت زیبایی چهره کم می کند.

در انواع روش های ارتودنسی این روش از جایگاه بالایی برخوردار است. زیرا موثرتر از روش های دیگر بوده و با هزینه بسیار مناسب قابل استفاده برای کلیه سنین افراد است. اما باید توجه نمایید که در این روش پاکیزه نمودن دندان ها بسیار دشوار بوده و نیاز به مراقبت ویژه و مستمری دارد. این نوع تنها توسط متخصص از دهان خارج و دوباره در دهان قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید :سفید کننده دندان

ارتودنسی سرامیکی در انواع روش های ارتودنسی

در صورتی که علاقمند زیبایی ارتودنسی خود هستید می توانید از انواع روش های ارتودنسی با تنوع متریال براکت های آن استفاده کنید. در روش ارتودنسی سرامیکی از براکت های سرامیکی جهت هم خوانی با دندان ها و مشخص نبودن زیاد ارتودنسی استفاده می شود. این نوع با زیبایی بیشتری نسبته به ارتودنسی ثابت برای افراد همراه است.

 

ارتودنسی متحرک

در ارتودنسی متحرک که خود شامل چند نوع ارتودنسی می شود پروتز دندان به سادگی از دهان خارج و دوباره در جای خود قرار می گیرد. بیشتر مواقعی که این ارتودنسی از دهان بیمار خارج می شود در زمان غذا خوردن است.

از مزیت های بزرگ این روش سادگی در جابجایی آن است اما به همین دلیل سرعت بهبود درمان در بیماران با این روش کمتر بوده و امکان این که بعضی از بیماران به جهت درد ناشی از استفاده این نوع ارتودنسی از مصرف آن خودداری نمایند وجود داشته و به همین سبب درمان مدت زمان بیشتری به طول خواهد انجامید.

بیشتر بخوانید : رشته بهداشت عمومی رابهتر بشناسیم

ارتودنسی متحرک نامرئی

بسیاری از افراد به علل مختلف از انجام ارتودنسی خودداری می کنند. زمان بر بودن و مشکلات تکلم و همچنین ایجاد مشکلات زیبایی از مهم ترین علل استفاده نکردن ارتودنسی در این افراد است. برای این افراد متخصص ارتودنسی از نوع خاصی ار انواع روش های ارتودنسی استفاده می نماید.

ارتودنسی نامرئی روش بسیار موثر برای این افراد است. در این روش با قالب گیری از فک قالب های شفاف و بی رنگ ساخته می شود که بر روی دندان ها قرار گرفته و با کمک آن دندان ها در جای خود در طی مدت درمان قرار خواهند گرفت.

از مزایای این روش می توان به عدم دیده شدن ارتودنسی در افراد و بالا رفتن اعتماد به نفس در آن ها اشاره نمود. اما باید توجه نمود این روش در انواع روش های ارتودنسی به مسئولیت پذیری بیشتری نیاز داشته و باید نظافت و استفاده از آن حتما جدی گرفته شود. عدم رعایت نظافت باعث تیره شدن سطح شفاف این ارتودنسی شده و عدم استفاده از آن مانع از بهبود دندان ها خواهد شد. به همین علت استفاده از این نوع برای کودکان کم سن اصلا توصیه نمی شود.

اما این نوع به دلیل هزینه بر بودن و قابلیت استفاده به صورت محدود و تنها برای چند دندان برای افرادی که نیاز به مرتب شدن بیشتر دندان های خود دارند نیز توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید :چرا کودکان ناخن می جوند؟

انتخاب نوع روش ارتودنسی تنها با نظر متخصص

بیشتر افراد هنگام مراجعه به متخصص ارتودنسی تمایل به استفاده از نوع خاصی از انواع روش های ارتودنسی دارند. این افراد با پافشاری بر روی خواسته خود در بعضی از مواقع متخصص را وادار به استفاده از روش مورد علاقه خود می کنند.

به این افراد باید توصیه کنیم که تنها متخصص می تواند مشخص نماید که کدام روش برای نوع فک و نوع دندان این فرد مناسب است و اصرار بر روی استفاده از روش های خاص تنها مانع از درمان درست و بهبود بیمار در طی دوره درمان خواهد شد. برای همین درمان و استفاده از انواع روش های ارتودنسی را به عهده متخصص گذاشته و با پزشک خود همکاری نمایید. در این صورت شما نیز بعد از طی دوره درمان با داشتن دندان های صاف و مرتب لبخندی زیبا را به دیگران هدیه خواهید نمود.

البته توجه نمایید که با دارا بودن تنوع گسترده در انواع روش های ارتودنسی متخصص ارتودنسی همیشه با توجه به خواسته بیمار اما بر اساس نیاز او اقدام به استفاده از روش های مختلف ارتودنسی خواهد نمود. با استفاده از روش های درمانی ارتودنسی همه می توانند از یک لبخند زیبا لذت ببرند.

بیشتر بخوانید :اموزش نخ دندان کشیدن