رژیم قبل بارداری

غذیه قبل از بارداری در صورتی که صحیح باشد، نه تنها بر دوران بارداری تاثیرگذار است، بلکه بر سلامت و رشد جنین هم به همان اندازه تاثیر گذار است. خوراک مناسب و برنامه ریزی شده قبل از بارداری به همان اندازه که برای زن مهم است می تواند برای مرد نیز مهم و ضروری باشد. در این مطلب می‌توانید با مواد غذایی مناسب برای بارداری آشنا شوید.

اگر تصمیم دارید باردار شوید، بهتر است نسبت به رفع عادت‌های غذایی خود و بهبود آن سریع‌تر اقدام کنید.

 

میوه و سبزیجات برای قبل از بارداری:

تا جای ممکن انواع مختلفی از رنگ ها و انواع مختلف این مواد را بخورید.

 

پروتئین برای قبل از بارداری:

اگر گوشت نمی خورید می توانید آن را از  برنج قهوه ای، لوبیا و عدس و هوموز دریافت کنید.

 

لبنیات برای قبل از بارداری:

محصولات شیری و بسیاری از غذاهایی که از شیر تولید می شود بخشی از این گروه غذایی محسوب می شوند، لبنیات بدون چربی یا کم چرب که کلسیم بالایی دارند را انتخاب کنید.

 

رژیم غذایی قبل از بارداری, رژیم قبل از بارداریرژیم قبل از بارداری

 

مایعات برای قبل از بارداری:

میزان آب خوردنتان را افزایش دهید، شما باید مقدار زیادی آب بنوشید، در حدود 1-2 لیتر در روز. آب به روند حمل هورمون ها در اطراف بدن کمک می کند و حتی مخاط را از بین می برد و شنا کردن اسپرم  ها را آسان تر می کند.

 

ویتامین A برای قبل از بارداری:

کبد، مغز و سایر غذاهایی با سطوح بالای ویتامین A (روغن کبد ماهی و مولتی ویتامین A نیز باید اجتناب شود). ویتامین Aزیاد گوشت و ماهی می تواند نقایص مادرزادی را ایجاد کند. تنها نوع رتینول این ویتامین است که مشکل زا است، ولی فرم سبزی اش (بتا کاروتن) خوب است.

 

اسید فولیک برای قبل از بارداری :

ثابت شده است که استفاده از این ویتامین، خطر بروز بیماریهای مادرزادی در مجاری عصبی کودک مانند Spina Bifida را کاهش می دهد؛ همچنین استفاده از این ویتامین به کاهش میزان بروز سکته های قلبی و مغزی، سرطان و دیابت، مربوط می باشد.

 

اکثر خانمهایی که حامله هستند باید حداقل روزانه ۴۰۰ میکروگرم (۰٫۴ میلی گرم) از این ویتامین را مصرف کنند. اگر در خانواده شما سابقه بروز بیماریهای مادرزادی مجاری عصبی وجود دارد یا از داروهای مربوط به حملات صرعی استفاده می کنید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف روزانه خود از این ویتامین را تا ۴۰۰۰ میکروگرم (۴ میلی گرم) افزایش دهید، و مصرف آن را از یک ماه پیش از حاملگی آغاز کرده و تا انتهای سه ماهه اول بارداری ادامه دهید.

 

آهن برای قبل از بارداری:

پیش از باردار شدن، ذخیرۀ آهن بدن خود را به حداکثر برسانید، به ویژه اگر خونریزی دوره‌های عادت ماهانۀ شما زیاد بوده است. خونریزی ماهانه یک دلیل دائمی از دست رفتن آهن است. همین حالا مصرف آهن را آغاز کنید، زیرا زمانی که باردار می‌شوید و کودک شما شروع به جذب مواد معدنی از بدنتان می‌کند، بدن نمی‌تواند ذخیرۀ آهن خود را حفظ کند. موردی که موجب تشدید مشکل می‌شود این است که اگر در آغاز بارداری دارای ذخیرۀ آهن کمی باشید، در معرض خطر کم‌خونی پس از زایمان قرار می‌گیرید.

 

این مشکل برای بیشتر زنانی که به تازگی مادر شده‌اند پیش می‌آید و باعث می‌شود که سطح گلبول‌های قرمز به کمتر از مقدار طبیعی کاهش یابد که موجب بی‌حالی در فرد می‌شود. اگر به اندازۀ کافی گوشت قرمز مصرف نمی‌کنید یا گیاه‌خوار هستید، مولتی‌ویتامین حاوی آهن مصرف کنید و جهت اطمینان بیشتر از پزشک خود بخواهید که به ‌عنوان بخشی از آزمایش‌های پیش از بارداری، کم‌خونی را در شما بررسی کند. مصرف مکمل‌های آهن به همراه ویتامین c که در آب پرتقال موجود است، می‌تواند در جذب خوب آن مؤثر باشد.

 

امگا۳ و اسیدهای چرب برای قبل از بارداری :

امگا۳ یکی از اسید های چرب واقع در بدن است که در بدن نقشی ضروری و حیاتی دارد. بدن انسان برای ادامه حیات به امگا۳ وابسته است. امگا۳ در تنظیم فشار خون، عملکرد کلیه‌ها، لخته شدن خون، انتقال عصبی، پاسخ های آلرژیک، دستگاه گوارش و غیره موثر است. اما بانوان باردار باید توجه ویژه ای به امگا۳ داشته باشند.

 

رژیم غذایی قبل از بارداری, رژیم قبل از بارداریرژیم لاغری قبل از بارداری

 

روی برای قبل از بارداری:

روی ماده معدنی است که برای زن و مرد در تغذیه قبل از بارداری حیاتی و مهم است. به گفته متخصصان کمبود روی در بدن مادر باعث اثرات منفی در جنین و حتی تا دو سال پس از تولد نوزاد می شود.

 

کمبود روی باعث کاهش قدرت یادگیری و درک، کاهش رشد و ابتلا به بیماری‌های مختلف در نوزاد می شود. کمبود روی باعث عدم تقسیم سلولی مناسب در بدن زنان می شود. این امر موجب کاهش شدید مقدار هورمون های استروژن و پروژسترون می شود.

 

در نتیجه سیستم تناسلی شما با مشکل روبرو شده و گاهی باعث سقط جنین ناگهانی جنین می شود. پایین بودن میزان روی در بدن مردان نیز باعث کاهش اسپرم و ترشح تستوسترون می شود، در نتیجه احتمال لقاح و بارداری کاهش پیدا می کند.

 

توجه داشته باشید که روی موجود در غذاها بعد از پخته شدن گرما دیدن به طور کامل از بین خواهد رفت. غذاهایی که دارای روی هستند را در صورت امکان به صورت خام میل نمایید.

 

کلسیم برای قبل از بارداری:

آماده سازی برای بارداری شامل ساختن استخوان های سالم است ؛ اگر در رژیم بارداری کلسیم کافی نداشته باشید، جنین ممکن است از استخوان مادر مصرف کند که این امر زنان را در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار می دهد.

 

میزان مصرف توصیه شده کلسیم برای زنان 1000 میلی گرم است. سه بار مصرف شیر و سایر محصولات لبنی در روز برابر با 1000 میلی گرم کلسیم است. همیشه با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در رابطه با رژیم غذایی سالم و نیازهای ورزشی خود صحبت کنید.

 

رژیم غذایی قبل از بارداری برای مردان :

این یک تلاش 50:50، است. بدیهی است که رژیم غذایی به اندازه ای که برای مادران مهم است و بسیار حیاتی برای رشد نوزادان، برای مردان مهم نباشد، اما مردان در هنگام تصمیم گیری برای باروری باید رژیم سالمی داشته باشند.

 

برای تقویت باروری، اطمینان حاصل کنید که مردان غذاهای حاوی روی، سلنیوم و فولات، مانند آجیل برزیل، سبزیجات سبز، گردو و  انجیر را می خورند. آنها همچنین نیاز به آب زیادی دارند که باعث افزایش تعداد اسپرم هایشان می شود. مردان نیاز به ‘روی’ برای ساخت اسپرم خوب دارند. اسید فولیک برای هر دو جنس مناسب است.

 

سلنیوم یکی از موارد مهم در تغذیه قبل از بارداری برای مردان است. کمبود سلنیوم موجب کاهش اسپرم و شکنندگی اسپرم‌ها می شود. مقدار زیادی از مایع منی از سلنیوم تشکیل شده به همین خاطر باید در رژیم غذایی مردان قبل از بارداری قرار گیرد.

 

همچنین باعث تحرک بیشتر اسپرم و در نتیجه افزایش شانس حاملگی می شود.سلنیوم نباید با ویتامین C به صورت هم زمان مصرف شود و مصرف بیش از حد آن باعث مسمومیت می شود. مقدار مناسب مصرف سلنیوم برای مردان ۱۰۰ الی ۲۰۰ میکروگرم در روز است. مصرف سلنیوم تعداد اسپرم را تا دو برابر افزایش می دهد و باید در برنامه تغذیه قبل بارداری قرار گیرد.