ورم کردن بدن در دوران بارداری

ورم پا در بارداری، دلیلش چیست؟
«اِدم» یعنی تجمع مایع در بافتهای بدن. مسلماً در دوران بارداری بدن آب بیشتری را در خود نگه میدارد و برخی تغییرات شیمیایی خون باعث حرکت مایعات به سمت بافتها میشود.  فشار رحم در دوران بارداری روی جریان خون اثر گذاشته، آنرا کندتر میکند و باعث تجمع خون در اندام تحتانی بدن میشود؛ به این ترتیب مایعات از داخل وریدها به داخل بافتهای مچ پا و پا میریزند. تورم پاها و دستها میتواند همراه با احساس خارش و حتی گاهی اوقات درد باشد. ورم دست ممکن است زمینه ارثی هم داشته باشد که دراین مورد نمیتوان کار خاصی انجام داد و از آن پیشگیری کرد. تورم ناگهانی در ناحیه صورت و دستها، نشان دهنده شرایطی به نام «پره‌اکلامپسی» است؛ اما تورم معمولی پاها مسأله جدی نیست.

علل تورم دست و پا
بیماری حاد وریدی: شایعترین علت ادم در قسمتهای پایین پا، بیماری مزمن وریدی است که در آن وریدهای پا نمیتوانند خون کافی را به قلب بازگردانند و مایعات در پایین پاها جمع میشود.

ادم میتواند در نتیجه ایجاد لختههای خون در رگهای عمیق پایین پا (ترومبوز) ایجاد شود. در این مواقع اِدم فقط به پا و زانو (احتمالاً یک سمت) سرایت میکند.

بارداری: زنان باردار مقدار آب بیشتری را در خون نگه میدارند. تورم در نواحی دست، صورت و پاها؛ به خصوص در ماههای پایانی بارداری بیشتر دیده میشود. ورم بارداری لزوماً نشاندهنده «پره اکلامپسی» نیست.
علائم اصلی ادم
تورم و باد کردن صورت باعث میشود که پوست کشیده تر و درخشانتر به نظر برسد، اما تورم پاها، قوزک پاها و دستها در اثر آویزان بودن به مدت طولانی و بارداری ایجاد ناراحتی کرده و در اواخر روز تشدید میشود. بزرگتر شدن اندازه شکم و کوتاه شدن تنفس نیز در برخی مواقع دیده میشود.

تأثیر ویتامینها و املاح در تورم دوران بارداری
ویتامین ب کمپلکس (حفظ و نگهداری آب در بدن را کاهش میدهد). ویتامین C با بیوفلوونوئید (عملکرد آدرنال را بهبود میبخشد). کلسیم، منیزیم و روی باعث کاهش تورم میشوند.  ویتامین E به جریان خون کمک میکند.  پتاسیم مایعات بدن را در دیواره سلولها نگاه میدارد.

زمان بروز ورم حاملگی
ورم حاملگی زمان مشخصی ندارد؛ به عنوان مثال نمی توان گفت که این اختلال در هفته دوم ایجاد خواهد شد یا هفته هشتم بارداری؛ اما معمولا بعد از هفته پنجم نشانه ها ظهور خواهند کرد. از جمله نشانه های این ورم می توان به یکنواختی آن اشاره نمود که علت آن نیز تجمع و افزایش حجم مایعات برای تقویت هرچه بیشتر نوزاد می باشد.

هشدار های نگران کننده!
مقدار مشخصی از ورم پاها و مچ پا در دوران بارداری طبیعی است. همچنین ممکن است دست‌هایتان نیز به طور خفیفی دچار ورم شود.در صورتی که متوجه شدید صورت شما ورم کرده، اطراف چشم‌هایتان پف کرده، ورم دست‌هایتان بیش از حد معمول است و یا پاها و مچ پاهایتان به صورت ناگهانی و بیش از حد ورم کرده است؛ به ماما و یا پزشک خود مراجعه کنید. این ورم می‌تواند نشان از پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی که یک بیماری جدی برای زنان باردار است، باشد. همچنین اگر متوجه شدید که یکی از پاهایتان نسبت به دیگری به طور قابل‌ توجهی ورم کرده است به پزشک خود مراجعه کنید؛ به ویژه اگر ساق پا و یا ران شما نیز دارای درد و حساسیت به لمس باشد. این پا درد در بارداری می‌تواند نشان از وجود یک لخته خون که یک نوع بیماری جدی دیگر برای زنان باردار است، با