نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی

همه چیز درباره ی گیاهان آپارتمانی 

گیاهان سبز آپارتمانی طراوت و شادابی را با خود به داخل خانه‌های ما می‌آورند، همچنین برخی از آنها علاوه بر زیبا کردن محیط اطراف ما، نوعی تصفیه کننده هوا هم هستند و باعث می‌شود محیط سالم‌تری برای زندگی داشته باشیم.
اما در کنار تمام این مزایا که از حضور گل‌ها در کنار ما به دست می‌آید این نکته را نباید فراموش کنیم که گیاهان هم درست مثل ما و فزندانمان موجودات زنده‌ای هستند که نیاز به مراقبت دارند، تا همواره زیبا بمانند و به خوبی رشد کنند.

گیاهان آپارتمانی
گیاهان آپارتمانی

نکات مربوط به آبیاری گیاهان در خانه

آبیاری مهم‌ترین عامل موثر در پرورش و مراقبت از گیاهان است  که نمی‌توان از آن به سادگی گذشت.

مقدار آبیاری

  • به عنوان یک اصل کلی، هرچه هوا گرم تر باشد، میزان آبیاری شما نیز باید زیادتر شود چون گرمای هوا آب را به سرعت تبخیر می کند. پس در نیمه ی اول سال میزان آبیاری را بیش تر کنید.
  • به یاد داشته باشید اگر خاک گلدان خیلی خشک یا خیلی مرطوب باشد، ریشه ی گیاه به مرور از بین می‌رود. پس در آبیاری گیاه همیشه تعادل را رعایت کنید. یکی از رایج ترین دلیل از بین رفتن گیاهان، آب دادن بیش از اندازه به آن‌ها و گندیدن ریشه شان است.
  • ته گلدان باید یک یا چند سوراخ داشته باشد تا آب به راحتی از آن خارج شود. اگرخاک گلدان زهکشی مناسب نداشته باشد، آب اضافی از گلدان خارج نمی شود و ریشه ی گیاه می پوسد.

نکته: قبل از کاشتن گیاه در گلدان، روی سوراخ های کف گلدان چند تکه سنگ، سفال یا  جسم توری مانند بگذارید تا از خارج شدن خاک از سوراخ ها جلوگیری کند.

به اندازه‌ای به گیاه آب بدهید که آب از سوراخ‌های زیر آن بیرون بیاید.

روش آبیاری

آبی که به گیاهان می دهید باید هم دمای محیط منزل باشد.
توصیه می کنیم در زمان آبیاری، روی برگ ها و گل ها آب نریزید. خیس شدن برگ ها ممکن است موجب ایجاد بیماری های قارچی یا لکه روی بعضی گیاهان بشود.
در هنگام آبیاری، به آرامی آب را به روی خاک گلدان بریزید و این کار را تا زمانی ادامه دهید که آب از زیرگلدان شروع به خارج شدن کند.
بهتر است یک ساعت بعد از آبیاری، آب اضافی زیرگلدانی را خالی کنید.

روش نگهداری گیاهان آپارتمانی در هنگام سفر

مساله ی آبیاری گیاهان در هنگام مسافرت، موضوع مهمی است که باید برای آن راه حلی در نظر بگیرید. ساده‌ترین راه این است که از فرد مورد اعتمادی بخواهید که گیاهان‌تان را آبیاری کند اما اگر چنین امکانی ندارید، راه حل‌های زیر را امتحان کنید:

  • پیشنهاد می کنیم تمامی گلدان‌ها را کنار یکدیگر قرار بدهید. با این کار رطوبت شان تا مدت بیش تری حفظ می‌شود و دیرتر تشنه می شوند.

 

  • راه حل بعدی این است که با خلاقیت خودتان یک سیستم آبیاری قطره چکانی طراحی کنید. استفاده از ظرف آب مرکزی و قراردادن رشته های کاموا در آن و گلدان ها هم یکی از روش های خلاقانه است که به روش فیتیله ای معروف است.
  • استفاده از بطری نوشابه، سوراخ کردن بدنه و قرار دادن آن در هر گلدان هم روشی دیگر است. راه دیگر این است که گلدان ها را در ظرف بزرگی از آب بگذارید که تا نیمه پر از آب شده است، به طوری که کف گلدان ها در آب قرار بگیرد. با این روش، آب از زیر گلدان به خاک و ریشه‌ها جذب می شود و گیاه تا مدت طولانی شاداب می‌ماند.
  • آبیاری گیاهان هنگام مسافرت