بیوگرافی جیمز کلرک ماکسول

جیمز کلرک ماکسول، (زاده 13 ژوئن 1831، ادینبورگ، اسکاتلند – درگذشت 5 نوامبر 1879، کمبریج، کمبریجشر، انگلستان)، فیزیکدان اسکاتلندی که بیشتر برای تدوین نظریه الکترومغناطیس مشهور است. در ادامه با زندگینامه ی جیمز کلرک ماکسول آشنا شوید.

چکیده ای از زندگی نامه جیمز کلرک ماکسول :

نام : جیمز سی ماکسول

نام و نام خانوادگی : جیمز کلرک ماکسول

تاریخ تولد : 13 ژوئن 1831

تاریخ مرگ : 5 نوامبر 1879

محل تولد : ادینبورگ، اسکاتلند، انگلستان

محل مرگ : کمبریج، انگلستان

کنیه : پدر فیزیک مدرن

تحصیلات : دانشگاه کمبریج، کالج کینگ لندن، کالج ماریشال، دانشگاه ادینبورگ، آکادمی ادینبورگ

آیا میدانستید؟

جیمز سی ماکسول، مبتکر اپتیک، اولین عکس رنگی را در سال 1861، به طور خاص از روبان تارتان گرفت.

جیمز سی ماکسول از پیشگامان شیمی و فیزیک قرن نوزدهم بود که ایده الکترومغناطیس را بیان کرد.

جیمز سی ماکسول که بود؟

جیمز سی ماکسول قبل از تصدی پست های مختلف استادی در دانشگاه کمبریج تحصیل کرده است. نظریه های پیشگامانه او در زمینه الکترومغناطیس، که در معادلات مشهور ماکسول بیان شده بود، که قبلاً به دلیل نوآوری های خود در زمینه نوری و سرعت گاز شناخته شده بود، بر فیزیک مدرن که ما می شناسیم تأثیر زیادی گذاشت.

زندگینامه جیمز کلارک
زندگینامه جیمز کلارک

پیشینه تحصیلی جیمز کلرک ماکسول

جیمز کلرک ماکسول در 13 ژوئن 1831 در ادینبورگ اسکاتلند متولد شد. او از کودکی دارای هوش زیادی بود، یکی از مقاله های هندسی خود را در دوران نوجوانی در انجمن سلطنتی ادینبورگ ارائه کرد. در 16 سالگی، او در دانشگاه ادینبورگ ثبت نام کرد و علاقه زیادی به نوری و تحقیقات رنگ داشت. او سه سال در آنجا تحصیل کرد و سرانجام در کالج ترینیتی دانشگاه کمبریج شرکت کرد و در سال 1854 فارغ التحصیل شد.

حلقه های زحل

ماکسول در مارشال، در مورد یک سوال بزرگ نجومی، با بررسی پرونده زحل و به این ایده رسید که حلقه های این سیاره از ذرات تشکیل شده است، نظریه ای که بعداً توسط کاوشگرهای فضایی قرن بیستم تأیید شد. برای این منظور، ماکسول جایزه آدامز را دریافت کرد. پس از عضویت مارشال در دانشگاه آبردین، ​​ماکسول در کالج کینگ در لندن به عنوان استاد مشغول به کار شد. او تا سال 1865 در آنجا تدریس کرد تا زمانی که از سمت خود کناره گیری کرد تا در خانه اش در گلنلایر تحقیق کند. با ادامه همکاری با دانشگاه کمبریج، ماکسول در ایجاد آزمایشگاه کاوندیش این موسسه نقش موثری داشت و در آنجا در اوایل دهه 1870 به عنوان مدیر آزمایشگاه و استاد فیزیک تجربی ایفای نقش کرد.

پس از مدتی تدریس در ترینیتی، ماکسول به عنوان بخشی از دانشکده فیزیک به کالج مارشال رفت. او در سال 1858 با کاترین مری دیور ازدواج کرد.