معرفی رشته داروسازی

دارو سازی در بین داوطلبان کنکور تجربی یک رشته تاپ به حساب می آید و بسیاری از آن ها در آرزوی بدست آورند آن می باشند. داروسازی از جمله مشاغلی است که افراد بیشتر با مواد شیمیایی سر و کار دارند و لازم است تا با در آمیختن دانش خود در کشف داروهای جدید برای بشر تلاش کنند. بی شک داشتن یک برنامه ریزی درسی خوب و اصولی، احتمال موفقیت در این زمینه را افزایش می دهد. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی رشته داروسازی بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

هدف از رشته داروسازی

علاوه بر مواردی که در بخش اول اشاره شد، رشته داروسازی در برنامه ریزی برای حل مسائل مرتبط با دارو و سلامت در سطح ملی، پیشگیری از سمیت و عوارض جانبی داروها، اطلاع رسانی درباره داروها، شناخت کامل خصوصیات داروهای موجود در فارماکوپه دارویی و راهنمایی بیماران و مشاوره پزشکان در استفاده درست از داروها و دیگر موارد مرتبط با دارو درمانی هم نقش دارد.

با بهره گیری از توانایی و استعداد افرادی که در رشته داروسازی تحصیل کرده اند می تواند تا حد زیادی واردات دارو با قیمت های گزاف را کاهش داد و به یک استقلال در این زمینه دست پیدا کرد. از سوی دیگر ممکن است با پیشرفت روزافزون پزشکان داروساز کشور و فراهم نمودن امکانات مورد نیاز از سوی سازمان های ذی ربط، امکان صادر کردن دارو به وجود آمده و از این طریق ، موجبات بهبود چرخه اقتصادی کشور نیز فراهم گردد.

تمامی این موارد می توانند دلیلی بر وجود موقعیت های شغلی مناسب برای دانش آموختگان این رشته محسوب شوند. علاوه بر تمام موارد فوق می توان موارد دیگری را نیز از جمله اهداف رشته داروسازی دانست که در ادامه شرح داده شده اند.

  • آشنایی با تحقیقات علمی و عملی در رابطه با علوم دارویی
  • تشخیص نیازهای عمومی آموزشی و پژوهشی به منظور تفهیم علم داروسازی و عوامل مربوط به آن
  • تقویت دانش و توانایی ها در زمینه های مختلفی مانند تولید لوازم بهداشتی و آرایشی ، توانایی اداره داروخانه ها ، ساخت دارو ، کنترل کمی و کیفی محصولات و …

معرفی رشته داروسازی

همان طور که از نام رشته داروسازی پیداست، این رشته نقش مهمی در رابطه با تولید و ساخت دارو، بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و موجودات زنده و هم چنین میزان تأثیر دارو در سلامت جامعه و کم کردن بحران‌ های بیماری‌ زا ایفا می کند. فرموله کردن ماده یعنی تبدیل ماده به قرص ، کپسول ، شربت و… که برای بیمار قابل مصرف باشد، از دیگر نقش های یک دکتر داروساز به شمار می رود.

طول دوره تحصیل برای دانشجویان داروساز بین 5 و نیم تا 6 سال می باشد که در ابتدا وارد مقطع دکتری عمومی می شوند. دروس این رشته همانند رشته پزشکی و دندانپزشکی از دو بخش علوم پایه و دروس اصلی و تخصصی تشکیل می شود که دانشجویان می بایست پس از گذشت تقریبا دو سال و گذراندن واحدهای درسی مربوطه، در آزمونی تحت عنوان آزمون علوم پایه که هر ساله در دو نوبت از سوی سازمان سنجش و آموزش پزشکی کشور برگزار می گردد، شرکت نمایند.

دروس علوم پایه و تخصصی رشته داروسازی در جدول زیر ارائه شده اند. توجه داشته باشید که اکثر دروس‌ این‌ رشته‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ ارائه‌ می‌شوند.

واحدهای درسی رشته داروسازی
دروس علوم پایه دروس تخصصی
بیولوژی‌ نظری‌، فیزیک‌ نظری‌، ریاضیات‌ پایه‌ و مقدمات‌ آمار، شیمی‌ عمومی‌، شیمی‌ آلی‌، تشریح‌، اصول‌ خدمات‌ بهداشتی‌، آمار حیاتی‌، بیوشیمی‌، شیمی‌ تجزیه‌، کامپیوتر، میکروب ‌شناسی‌ نظری‌ و عملی‌، فیزیولوژی، انگل‌ شناسی‌ و قارچ ‌شناسی‌، ایمونولوژی‌، کمک ‌های‌ اولیه‌ بیوفارماسی، گیاه‌ شناسی‌ دارویی‌، تغذیه‌ و رژیم‌ درمانی‌، اشکال‌ دارویی‌، مدیریت‌ در داروسازی‌، درمان‌ شناسی‌، اطلاعات‌ دارویی‌، شیمی‌ دارویی‌، فارماکولوژی‌، مفردات‌ پزشکی‌ ،گیاه ‌شناسی‌ داروسازی، فرآورده‌ های‌ دارویی‌ بیولوژیکی‌، فیزیکال‌ فارماسی‌، روش‌ های‌ دستگاهی‌، سم ‌شناسی‌، داروسازی‌ صنعتی‌، کنترل‌ میکروبی‌ دارویی‌، کارآموزی‌ صنعت، مواد خوراکی‌ نظری‌‌، زبان‌ تخصصی‌، مقدمات‌ داروسازی‌‌، کارآموزی‌ داروخانه‌

قبولی در آزمون علوم پایه داروسازی به منزله کسب مجوز برای ورود به مرحله بعد و فراگیری دروس اصلی و تخصصی این رشته می باشد. البته این دسته از دانشجویان به منظور ورود به دوره کارورزی خود نیز مستلزم شرکت در آزمون مربوطه (آزمون پیش کارورزی که هر ساله دو بار برگزار می شود.) بوده که صرفا با کسب حدنصاب نمره مجاز به گذراندن دوره کارورزی خود می باشند. در نهایت نیز دانشجویان باید به مدت 2 سال، دوره طرح نیروی انسانی خود را گذرانده و پس از آن بسته به میل و رغبت خود می توانند در آزمون دکترای تخصصی شرکت نمایند.

شرکت در آزمون های مختلف و مطالعه دروس سخت رشته داروسازی گواه آن است که علاقه مندان این رشته برای رسیدن به اهداف خود راه سختی را در پیش دارند و تلاش و اراده در این مسیر، از جمله لازمه های اصلی موفقیت و اشتغال در این رشته پرمتقاضی تلقی می شوند.

توانایی های مورد نیاز جهت تحصیل در رشته داروسازی

از مهم ترین لازمه های تحصیل در رشته داروسازی، علاقه به تحقیق و پژوهش و هم چنین توانمند بودن در این زمینه است، زیرا عرضه داروهای جدید به بازار حاصل تلاش افرادی است که در مراکز تحقیقاتی متنوعی مشغول به فعالیت بوده و هستند. به عبارتی می توان گفت بخش عظیمی از این رشته به انجام پژوهش های مختلف بستگی دارد.

داوطلبی که می خواهد در رشته داروسازی ادامه تحصیل دهد باید در علوم پایه مانند شیمی، فیزیک و فیزیولوژی قوی باشد. هم چنین اگر از دانش ریاضی خوبی برخوردار باشد، می تواند در گرایش هایی مانند طراحی دارو، سیستم های موجود در کارخانه های داروسازی و شبکه های رایانه ای داروخانه ها و بیمارستان ها نیز موفق ظاهر شود.

با توجه به این که رشته داروسازی ترکیبی از علوم پایه و بالینی است، داوطلب علاوه بر فیزیک و شیمی باید در درس زیست شناسی نیز توانمند بوده و علاوه بر آن ، بر زبان انگلیسی نیز مسلط باشد، زیرا بیشتر کتاب های درسی این دانشجویان در طول دوره تحصیل به زبان انگلیسی می باشد و دانشجویان نیاز خواهند داشت مجلات انگلیسی سراسر جهان را مورد مطالعه قرار دهند.

علاوه بر موارد فوق، چند نکته دیگر وجود دارد که به شخصیت اجتماعی فرد بستگی دارد. یک دانشجوی رشته داروسازی باید از مهارت لازم برای برقراری ارتباط موثر برخوردار باشد تا بتواند بهترین خدمات را به بیماران ارائه دهد. دانشجوی این رشته هم چنین باید فردی سخت کوش و در عین حال جدی باشد، زیرا درس هایی که در این رشته مطرح می شوند، علاوه بر جنبه حفظی، جنبه تحلیلی نیز دارند. از همین رو می توان گفت که موفقیت در این رشته به تلاش فردی دانشجو بستگی دارد.

بازار کار و آینده شغلی رشته داروسازی

آن دسته از افرادی که قصد دارند رشته داروسازی را به عنوان رشته تحصیلی دانشگاهی خود انتخاب کنند، توجه داشته باشند که جمعیت عظیمی از فارغ التحصیلان آن می توانند به جایگاه خوب و درآمد بالایی در بازار کار دست یابند. برخی از زمینه های شغلی این افراد در ادامه بیان شده اند.

  • کارخانه های آرایشی و بهداشتی
  • صنایع داروسازی (صنعت ساخت و کنترل دارو)
  • درمان و آموزش پزشکی
  • امور اجرایی وزارت بهداشت
  • فعالیت های تحقیقاتی در کارخانه های داروسازی

درمورد میزان درآمد یک دکتر داروساز متاسفانه آمار دقیقی در دست نیست. در واقع داروسازانی که در بخش های دولتی استخدام می شوند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند و آن دسته از داروسازانی که در بخش خصوصی مشغول به فعالیت هستند نیز بسته به سطح تحصیلات، میزان تخصص، سابقه و مهارت خود درآمدهای متفاوتی دارند.

برخی از فارغ التحصیلان رشته داروسازی نیز به صورت مستقل کار کرده و با کسب مجوزهای لازم، نسبت به تاسیس داروخانه اقدام می نمایند که با توجه به میزان فعالیت، نوع خدمات و تعداد مشتری که دارند، به درآمدهای متفاوتی دست می یابند. البته در برخی مناطق ممکن است به دلیل تعداد زیاد داروخانه ها هر ساله مجوز تاسیس صادر نگردد.

شرایط تحصیل در رشته داروسازی در مقاطع بالاتر

آن دسته از فارغ التحصیلان مقطع دکترای عمومی رشته داروسازی، در صورتی که دارای معدل کل بالایی باشند می توانند در آزمون دوره تخصصی شرکت نموده و پس از کسب امتیاز قبولی، در گرایش مورد نظر خود به تحصیل بپردازند. به طور میانگین تعداد واحدهای درسی این مقطع حدود 40 واحد می باشد که بخش عمده آن مربوط به پایان نامه بوده و حدود 3 الی 4 سال به طول می انجامد. دانش آموختگان این مقطع باید پس از آماده نمودن پایان نامه خود، آن را نگارش کرده و به منظور اخذ مدرک دکترای تخصصی از پایان نامه خود دفاع کنند.

پزشکان عمومی داروسازی می توانند در رشته های علوم پایه پزشکی مانند بیوشیمی، فیزیولوژی، آمار حیاتی، تغذیه، ایمونولوژی، ویروس شناسی و ژنتیک، انگل شناسی پزشکی و میکروب شناسی پزشکی به ادامه تحصیل بپردازند اما گرایش های تخصصی آن ها به شرح زیر می باشند.

گرایش های تخصصی رشته داروسازی
شیمی دارویی داروسازی بالینی
داروشناسی فارماسیوتیکس
سم شناسی کنترل دارو
بیوتکنولوژی دارویی نانوفناوری دارویی
اقتصاد و مدیریت دارو فارماکوگنوزی
داروسازی هسته ای یا رادیوفارماسی

دانشگاه های ارائه دهنده رشته داروسازی

لیست موجود در ادامه مقاله با توجه به مندرجات دفترچه انتخاب رشته کنکور گردآوری شده اند که برای آگاهی از لیست تمامی این رشته ها می توانید به دفترچه مذکور مراجعه نمایید. ناگفته نماند که پذیرش دانشجویان در رشته داروسازی دانشگاه آزاد و پردیس های خودگردان نیز از طریق ثبت نام کنکور سراسری انجام می شود.

  • دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
  • دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی البرز – کرج
  • دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج) – تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس
  • دانشگاه علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز
  • دانشگاه علوم پزشکی زابل
  • دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی کرمان
  • دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
  • دانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشت
  • دانشگاه علوم پزشکی لرستان – خرم آباد
  • دانشگاه علوم پزشکی مازندران – ساری
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • دانشگاه علوم پزشکی یزد

شما همراهان گرامی ایران مشاوره می توانید با استفاده از نرم افزار تخمین رتبه کنکور به طور حدودی با آخرین رتبه قبولی داروسازی دانشگاه سراسری آشنا گردید. شایان ذکر است که فارغ التحصیلان رشته شیمی دارویی مشروط به احراز شرایط مورد نیاز می توانند در رشته داروسازی به تحصیل بپردازند.