شناخت انواع دوربین

نحوه ریست فکتوری در دوربین های عکاسی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که راهی جز ریست فکتوری کردن دوربین تان وجود نداشته باشد. ریست فکتوری به معنی بازیابی دوربین به زمانی که از کارخانه مونتاژ شده است می باشد. در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه زمانی که دوربین شما به مشکل خورده است آن را به تنظیمات کارخانه بازنشانی کنید.

چرا باید دوربین را ریست فکتوری کنیم؟

همانطور که گفته شد ریست کردن دوربین یا همان بازنشانی به تنظیمات کارخانه از روش های ساده و همچنین کاربردی برای بازگرداندن دوربین به وضعیت اولیه و آماده به کار می باشد. بعضی از اوقات به خاطر انجام تنظیمات مختلف یا در اثر عکاسی با دوربین در شرایط مختلف و یا زیاد شدن حجم تنظیمات انجام شده؛ عملکرد های اصلی دوربین از دست می روند.

در بعضی موارد نیز شخص تنظیمات انجام شده توسط خودش را فراموش می کند و برای کار کردن با دوربین با مشکل مواجه می شود. یکی دیگر از دلیل هایی که دوربین به ریست کردن احتیاج پیدا می کند اتصال های متعدد آن با دستگاه های جانبی از طریق وای فای و بلوتوث است که بازگردانی به تنظیمات کارخانه را امری ضروری می سازد.

به طور خلاصه امروزه با عرضه شدن دوربین‌ های پیشرفته به خصوص دوربین‌ هایی که لنز های جدا شونده دارند گزینه‌ های زیادی برای تنظیم در اختیار کاربران قرار داده می شود؛ به مرور زمان و در اثر اعمال تنظیمات مختلف توسط شخص دوربین با مشکلاتی روبرو می شود که تنظیم مجدد آن زمان بر و خسته کننده است. در این شرایط بهترین گزینه برای درست کردن دوربین و حل مشکلات؛ فکتوری ریست کردن

ریست فکتوری در دوربین های عکاسی, ریست فکتوری دوربین, ریست فکتوری دوربین عکاسی

اگر دوربین شما هم دچار اختلال در کارکرد اصلی  و راحت استآن شده است ، ریست فکتوری کنید

روش های ریست فکتوری برای دوربین های عکاسیی

راه‌های زیادی برای بازگرداندن تنظیمات دوربین های عکاسی به حالت پیش فرض آن است. اینکه شما با کدام روش می‌توانید این کار را انجام دهید بستگی به مدل دستگاه دارد که اغلب از طریق دکمه های روی دوربین و تنظیمات آن انجام می شود.

برخی از دوربین ها دکمه ای مخصوص برای ریست کردن دستگاه دارند و مدل های دیگر از طریق تنظیمات و دکمه های روی دوربین این قابلیت را به شما می دهند تا دوربینتان را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

در این قسمت ما به شما اصلی‌ترین روش ها را برای ریست فکتوری دوربین های کانن ارائه می دهیم. قبل از شروع این کار ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که دوربین خاموش نباشد و همچنین اگر دوربین شما از برنامه play memories پشتیبانی می کند امکان دارد زمانی که تنظیمات اولیه انجام شد؛ برنامه های دانلود شده نصب نشوند به همین منظور دوباره باید آن ها را نصب کنید.

برخلاف ریست فکتوری پرینتر و موبایل؛ در اغلب موارد زمانی که دوربین ریست فکتوری می‌شود تمام تصاویر و فیلم ها محفوظ باقی می مانند. همچنین اگر کد خطای C یا E در صفحه نمایشگر دوربین نشان داده شد ممکن است ریست فکتوری برای حل این مشکل چاره ساز نباشد.

 ریست فکتوری دوربین, ریست فکتوری دوربین عکاسی, روش ریست فکتوری برای دوربین های عکاسی

جالب است بدانید هنگامی که دوربین را ریست می کنید تصاویر و ویدئوها حذف نمی شوند

ریست فکتوری در دوربین کنون و با استفاده از دکمه RESET

در این مورد دو روش برای ریست فکتوری دوربین کانن وجود دارد. اولین روش این است که دکمه ریست را پیدا کنید سپس آن را فشار دهید و به مدت چند ثانیه نگه دارید بعد از اینکه دکمه را رها می‌کنید دوربین خاموش می شود و مجددا روشن می گردد .همچنین در برخی از دوربین ها برای فشار دادن دکمه ریست شما به یک شیء تیز مانند خودکار یا چنین مواردی نیاز دارید تا بتوانید دوربین را ریست کنید.

در دومین روش دکمه ریست روی دوربین وجود ندارد و ممکن است این دکمه در منوی تنظیمات دوربین قرار داشته باشد در این صورت باید مانند اولین روش دکمه را فشار دهید؛ چند ثانیه نگه دارید و بعد دکمه را رها کنید تا دوربین خاموش شود و دوباره روشن گردد.

برخی از دوربین ها دارای گزینه های مختلف برای تنظیمات اولیه هستند مانند تنظیمات وایرلس؛ تنظیماتی که برای گرفتن آخرین عکس استفاده شده اند و یا تمام تنظیمات. برای انجام ریست فکتوری باید تمام موارد انتخاب شود یا اگر این امکان وجود نداشت باید گزینه تمام تنظیمات را انتخاب کنید.

آموزش ریست فکتوری دوربین, ریست دوربین عکاسی, ریست فکتوری در دوربین های عکاسی
  • شریست فکتوری برای دوربین‌ های ۲۰۰۰ به قبل

اکثر دوربین های کنون که مربوط به سال‌های قبل از ۲۰۰۰ میلادی می‌شوند دکمه یا گزینهای برای ریست کردن ندارند. به منظور ریست فکتوری در این مدلها ابتدا باید دکمه power یا همان دکمه ی خاموش روشن را به مدت ۳۰ ثانیه فشار دهید.

همچنین در بعضی از مدل ها این روش موثر نیست برای همین لازم است تا دوربین را خاموش کنید و باتری را از آن خارج کنید سپس بعد از ۳۰ ثانیه باتری دوربین را دوباره سر جایش قرار دهید و دستگاه را روشن کنید. اما اگر با انجام همه این کار ها نتیجه ای نگرفتید باید دوربین را به تیم تعمیرات نمایندگی کانن ارجاع ده

ریست فکتوری در دوربین کنون, ریست فکتوری در دوربین های DSLR, ریست فکتوری دوربین های نیکون

ریست فکتوری در دوربین های مدل 2000 به قبل با استفاده از دکمه ریست مقدور نیست

ریست فکتوری در دوربین های DSLR نیکون

ریست فکتوری کردن دوربین‌های DSLR نیکون بسیار ساده و راحت است. برای فکتوری ریست کردن احتیاجی به ورود به منوی تنظیمات نیست این نوع دوربین نیز مانند برخی دیگر از دوربین ها دارای دکمه ای مخصوص برای ریست دستی است.

دو عدد دکمه که در کنار آن ها دایره هایی سبز رنگ است در قسمت پشتی و فوقانی بدنه وجود دارد که کافی است تا آن‌ ها را پیدا کنید و به صورت همزمان فشار دهید تا به صورت دستی ریست شود پس از این کار تمامی تنظیمات موجود در پنل دوربین و همه اعداد آن پاک می شوند و بعد از چند لحظه دوربین به تنظیمات کارخانه بر می گردد و شما می توانید دوباره تنظیمات مورد نظر تان را بر روی آن اعمال کنید.

دوربین های نیکون نیز دارای دکمه ریست فکتوری بوده و نیازی به اقدام از تنظیمات نیست

بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که فکتوری ریست کردن برای زمانی است که دوربین شما دچار اختلال شده و یا اینکه تنظیمات زیادی روی آن صورت گرفته که بازنشانی آن ها بسیار دشوار است. برای همین توصیه می شود تا از این مزیت فقط در زمان هایی که به آن احتیاج دارید استفاده کنید.