معنی ادمین چیه؟
شاید براتون سؤال باشه که معنی کلمه ادمین چیه؟ ادمین مخفف کلمه Administrator هست. البته تو حالت کلی کسی که کامپیوتر، لپتاپ، گوشی هوشمند و… داره، ادمین به حساب میاد؛ یا حتماً وقتی که با کامپیوتر و لپتاپ کار کردین کلمه admin رو دیدین. این کلمه تو یه سری موارد به معنی مدیره. از اصطلاح ادمین برای کسی که مدیریت شبکه اجتماعی رو به عهده داره استفاده میشه.
ادمین اینستاگرام کیست؟
گفتیم که به کسی که یه اکانت یا پروفایل اینستاگرام رو مدیریت میکنه، ادمین اینستاگرام میگن. البته به مدیریت پیج معمولی با تعداد فالوور کم ادمین نمیگن. اما وقتی یه پیج اینستاگرام چند هزار فالوور داره و خود صاحب پیج نمیتونه مدیریت انجام بده به همین خاطر برای پیجش ادمین استخدام میکنه. برای استخدام کردن ادمین باید کسی رو انتخاب کنین که تو این کار تجربه داشته باشه و قابل اعتماد باشه. چرا ادمین داشتن خوبه؟ چون باعث بیشتر شدن فروش محصول یا خدمات میشه، فالوورها بیشتر و در کل کارآیی صفحه اینستاگرام بالا میره.
چه کسانی نیاز به ادمین دارن؟
کسبوکارهای بزرگ، شرکتهای با نیروی کار زیاد و خیلی از آدمهای معروف و اینفلوئنسرها از ادمین برای مدیریت پیج استفاده میکنن. به همین خاطر ادمینی یکی از شغلهایی با درآمد مناسب به حساب میاد.
وظایف ادمین اینستاگرام چیه؟
- منتشر کردن محتوا، پست و استوری، محتواهای عکس، متن، ویدئویی مستمر
- نوشتن کپشن برای پستها
- استفاده از هشتگهای هدفمند
- جواب دادن به پیامهای دایرکت، کامنت
- باید سعی کنه تعامل پیج و لایکها رو بیشتر کنه
- تغییرات مدنظر مثل تغییر بیو و عکس پروفایل
- آشنا بودن با یه سری نرمافزارها مثل photoshop، illustrator و نرمافزارهای ادیت کلیپ
- داشتن اطلاعات در مورد هزینههای تبلیغ و نحوه انجام تبلیغ در اینستاگرام
- آشنایی نسبی با زبان انگلیسی
- خلاقیت داشتن و تولید محتوای جذاب
- دستهبندی استوریها و برنامهریزی قسمت Highlight
- سفارشگیری از خریدارهای محصول
ادمین اینستاگرام چه مهارتهایی باید داشته باشه؟
- تسلط به برنامه اینستاگرام و قابلیتهای مختلف اون (ترفندهای اینستاگرام)
- آشنایی با روشهای جذب یا افزایش فالوور تو اینستاگرام
- ایدهبرداری از پیجهای قوی تو اینستاگرام
- دونستن و طراحی استراتژیهای درست برای استوری
- توانایی استفاده از مقالهها و منابع برای یادگیری و آموزش اینستاگرام
- آشنایی با ابزارهای آنالیز و تحلیل
وظایف ادمین اینستاگرام تو ۸ دسته کلی میشه مطرح کرد:
۱. در نظر گرفتن زمان برای منتشر کردن محتوا
ادمین بر حسب تجربه باید در مورد زمان مناسب برای انتشار محتوا اطلاع داشته باشه و بهترین زمان رو برای انتشار محتوا انتخاب کنه که بیشترین بازدهی و تعامل رو داشته باشه.
۲. اولویتبندی انتشار محتوا
ادمین برای انتشار محتواها باید استراتژی داشته باشه. همینطور برای لایوها، پرسش و پاسخها، استوریهای شروع محتوا و… برنامه داشته باشه.
۳. پیگیری پیامها
پیگیری پیامها جزو وظایف ادمین اینستاگرام هست. ادمین باید به موقع، کمتر از ۱۰ دقیقه، جواب کامنتها رو با دقت، با حوصله و درست بده.
۴. داشتن استمرار
داشتن استمرار تو منتشر کردن محتوا، باعث میشه تعداد بیشتری از مخاطبها با پیج همراه بشن و تعامل بالاتر میره.
۵. محتواسازی اختصاصی
یکی از وظیفههای ادمین اینستاگرام کار محتواسازی هست. البته بعضی شرکتهای بزرگ کار تولید محتوا رو به تیمهای تولید محتوا واگذار میکنن ولی اگر جزو وظایفتون به عنوان ادمین، کار تولید محتوا رو هم قبول کردین باید این رو بدونین که یه پیج موفق پیجی هست که متفاوت باشه. چجوری میتونه متفاوت باشه؟ وقتی که محتوای جذاب و منحصربهفرد تولید کنه که مخاطب رو به خودش جذب کنه. یکی از راههای جذب مخاطب، استفاده از الگوی AIDA در محتواست.
محتوای منحصربهفرد رو باید خود ادمین تولید و منتشر کنه؛ محتوایی که توش جملهها، عکس یا فیلم جذاب داشته باشه. اگه براتون سواله که تولید محتوا چجوری میتونه مخاطب رو جذب خودش کنه، پیشنهاد میکنم مقاله ۱۲ راز قدرتمند تولید محتوا در اینستاگرام رو مطالعه کنین.
۶. بیشتر کردن تعامل
یکی دیگه از وظایف ادمین اینستاگرام بیشتر کردن تعامله. چرا این مورد اهمیت داره؟ چون هر چقدر تعامل محتوایی مثل لایک، کامنت و… بیشتر باشه. احتمال اینکه بره explore و بقیه هم بتونن ببینن بیشتر میشه. پس ادمین باید بتونه با روشهای مختلف تعامل رو بالا ببره. مثل میتونه برای شروع استوریها از سؤالات 2 گزینهای استفاده کنه و سوالاتی بپرسه که مخاطب رو به جواب دادن ترغیب کنه.
۷. برقراری ارتباط
نهتنها تو جامعه بلکه تو شبکههای اجتماعی هم، ارتباطات نقش خیلی مهمی داره. به خیلی از اهداف از راه ارتباطات میشه دست پیدا کرد. داشتن مهارت ارتباطات تو مذاکرههای روزمره یا مذاکرههای فروش خیلی کاربرد داره. یه ادمین باید بتونه با مخاطبها به خوبی ارتباط برقرار کنه، نظراتشون رو بخونه، ابهامات رو جواب بده و با حوصله و دقت تو موارد مختلف راهنمایی کنه.
۸. تحلیل کردن Insight اینستاگرام
Insightاینستاگرام، یه بخشی هست که برای پیجهای تجاری فعاله. به کمک اینسایت میتونین اطلاعات خیلی خوبی در مورد عملکرد پیج، تعامل کاربران و… به دست بیارین. میتونین محتواهایی که تعامل بیشتری داشته رو شناسایی و ایده اون رو تکرار کنین و محتواهایی که مورد علاقه کاربرها نبوده رو دیگه تکرار نکنین. یکی از وظایف ادمین اینستاگرام اینه که باید با این insight آشنایی کامل داشته باشه. بتونه اعداد رو آنالیز و تحلیل کنه و نتایج درستی که میگیره رو تو کل پیج اعمال کنه تا روز به روز روند پیج بهتر بشه.
کار تولید محتوا یکی از وظایف ادمین اینستاگرام
همونطور که تا اینجا دونستین تولید محتوا یکی از مهمترین وظایف ادمین اینستاگرام هست. تولید محتوا به درست کردن پست و استوری به صورت اصولی و جذاب برای مخاطبها گفته میشه. البته به همین سادگی هم نیست و اصول مهمی داره. تو قدم اول برای یه تولید محتوای خوب لازمه که استراتژی برای اون محتوا داشت. یعنی چی؟ یعنی موضوع چیه، هدف محتوا چیه، نوع محتوا ویدئویی اسلایدی یا … هست. برای رسیدن به استراتژی درست ادمین اینستاگرام باید با پرسونای پیجش آشنا باشه و با این استراتژی، مخاطبش رو به سمت هدف که ممکنه خرید محصول و… باشه سوق بده.
همینطور ادمین باید بلد باشه به خوبی یه کپشن جذاب متناسب با هر پست بنویسه و مخاطب رو با اون کپشن، جذب اون محتوای منتشرشده بکنه. مقاله نحوه نوشتن کپشن جذاب خیلی میتونه تو این زمینه کمکتون کنه.
جمعبندی
تو این مقاله در مورد وظایف ادمین اینستاگرام صحبت کردیم و در مورد مهمترین وظایف ادمین اینستاگرام مثل اولویتبندی انتشار محتوا، پیگیری و جواب دادن به پیامها و کامنت ها، استمرار تو انتشار توضیح دادیم. اگه شما هم به شغل ادمینی علاقه داری مهارتهای لازم رو به دست بیار تا تو فرصتهای استخدامی که به وجود میاد بتونی عملکرد خوبی داشته باشی.