پروتئین تراپی مو چیست و چه فوایدی دارد؟

پروتئین تراپی مو شیوه ای برای احیا و صافی مو به حساب می آید. همانطور که می دانید پروتئین یکی از اجزای اصلی در بافت موها است که نقش مفیدی در سلامت آنها به وجود می آورد. بنابراین کمبود پروتئین ظاهر نا زیبایی برای مو های شما به وجود می آورد.

پروتئین تراپی چیست؟

پروتئینی به نام کراتین در رشته های مو انسان وجود دارد که موها را سالم و شاداب نگه می دارد و اثر ارتجاعی موها به همین علت است. ولی به علت زیان هایی که به موها زده می شود با تاثیر حرارت دادن زیاد (اتوکشیدن و سشوار زیاد موها) یا رنگ کردن پی درپی موها، کراتین شروع به تجزیه می کند.

بعضی از روش های زندگی و رژیم های غذایی هم می تواند باعث افت کراتین در بدن شما شود. از آنجا که حفظ یک رژیم غذایی متعادل و مملو از پروتئین برای رشد سالم مو ضروری است،  مصرف نکردن پروتئین کافی هم می تواند سبب ریزش مو شود.

پروتئین تراپی در حقیقت استفاده از محصولی است که دارای پروتئین است که موها به راحتی می توانند آن را جذب کنند و برای تقویت و بازسازی کراتین به کار می رود.

بیشتر بخوانید :بهترین روش رفع موخوره

فواید پروتئین درمانی برای موهای طبیعی

نرم کنندگی: پروتئین ترابی با از بین بردن سلول های مرده پوست سر و اضافه کردن پروتئین به آن ، موها را حالت دهنده و نرم می کند.

تقویت مو: با وارد شدن پروتئین های هیدرولیز شده به فولیکول های مو آنها را محکم و سخت و تقویت می کند.

مرطوب کنندگی: با از بین رفتن سلول های مرده پوست سر با پروتئین ها موها به صورت اثربخش تر مرطوب می شوند.

حجم دهنده: در آخر درمان پروتئین موهای شما را ضخیم تر ، بلندتر و سالم تر می کند.

 

 

انواع پروتئین درمانی مو

پروتئین تراپی برای موهای ضعیف، خشک و شکننده راه کار مفیدی است. کراتین پروتئین طبیعی در موها می باشد که  بسیار آماده صدمه های متاثر از در جلوی آفتاب بودن ، باد ، آلودگی ها و مواد شیمیایی است. درمان های پروتئینی در انواع گوناگونی هستند و مو را تقویت و صاف می کنند. پروتئین تراپی برای درمان آسیب موهای خفیف استفاده می شوند و به طور منظم هر ۱-۲ ماه موثر انجام می شود.

 

حالت دهنده و مرطوب کننده

این شیوه های درمانی برای موهای آسیب دیده موثر می باشد و همینطور به عنوان حالت دهنده مو هم ایده آل است.پروتئین تراپی به علت خاصیت مرطوب کنندگی بالا توصیه می شود هر دو هفته یک بار استفاده شود.

بیشتر بخوانید :رنگ مو مسی در فصل پاییز

ترمیم کننده

اگر از پروتئین ها  به عنوان ترمیم کننده برای درمان موهای صدمه دیده هر دو هفته یک بار ضروری است.

 

علائم استفاده استفاده از پروتئین تراپی مو

نشانه ها یی که نشان دهنده احتیاج موهای شما به پروتئین درمانی است را بررسی می کنیم :

 

موهای شما قابلیت ارتجاعی یا کشسانی خود را از دست داده است: یکی از علامت های آشکار که نشان می دهد موهای شما به کمک پروتئین احتیاج دارد ، از بین رفتن قابلیت ارتجاعی یا کشسانی است. این آزمایش کوچک را امتحان کنید: یک رشته کوچک از موهای خود را بردارید ، و آن را به آرامی کش دهید. اگر این رشته پس از کشیده شدن به حالت طبیعی خود برنگردد یا حتی بد تر شود ، این احتمال وجود دارد که موهای شما به درمان پروتئین مو احتیاج دارد.

 

موهای شما رنگ شده است:  اگر موهای شما زیاد رنگ شده باشد ، این احتمال هست که موهایتان به پروتئین بیشتری نیاز داشته باشد.  موهایی که رنگ شده اند بسیار زبر و حتی در معرض آسیب نسبت به موهای طبیعی هستند. یک درمان پروتئینی مو به تقویت موهای تحت درمان با رنگ کمک می کند و سبب محافظت از تارهای سالم و قوی مو می شود.

زبری زیاد : اگر موهای شما بسیار زبر است ، به احتمال زیاد شکاف و پارگی در رشته ها وجود دارد که سبب صدمه پذیری بیشتر آن می شود. از آنجا که این نوع موها بیشتر مقدار زیادی آب جذب می کنند ، در چنین حالتی گره خوردن و موخوره امکان دارد بسیار برای شما آشنا باشد . درمان با پروتئین به موهای زبر کمک می کند تا مو غذای مورد احتیاج خود  را به دست آورد و شکاف ها از بین بروند. برای اینکه بدانید موهای شما زبر است یا خیر این یک آزمایش کوچک را انجام دهید : رشته ای از موهای خود را در یک کاسه آب کم عمق بگذارید. اگر مو فرو رود ، موی شما بسیار زبر است.

بیشتر بخوانید :رنگ کردن مو در خانه با رنگهای کاملا طبیعی

 

شکستگی و ریزش : در حالی که از دست دادن 100 تار مو در روز کاملاً طبیعی است و نباید زنگ خطر را به صدا درآورد ، ریزش بیش از اندازه می تواند علامت کمبود پروتئین در موهای شما باشد. به ویژه اگر این ریزش و شکست مو از ریشه مو نباشد ( بر سر رشته مو نقطه سفید نباشد ). این به این معنی است که موهای شما به راحتی می شکنند – و شاید لازم باشد برای تقویت آن درمان پروتئین مو انجام دهید.

زمانی که موهای شما شکننده و سست است داشتن این نوع مو علامت دیگری است که نشان می دهد ممکن است موهای شما به پروتئین احتیاج داشته باشد. پروتئین به احیای رشته های مو کمک می کند و سبب می شود تا شکنندگی و افتادگی و سستی مو ها زیاد معلوم نباشد.

 

پروتئین درمانی طبیعی برای مو

پروتئین درمان مو با ماسک موز، عسل و روغن نارگیل

تمام ترکیبات طبیعی در این ماسک موهای‌تان را پروتئینه خواهد کرد. سه عدد موز کاملا رسیده را له و یا ریز ریز خورد کنید و در مخلوط‌ کن بریزید.

دو قاشق ‌غذا خوری عسل اضافه کنید و بعد هم یک قاشق ‌غذاخوری روغن نارگیل به دیگر مواد بیافزایید. بگذارید همه مواد ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در مخلوط‌کن با هم ترکیب شوند تا خمیر غلیظ و کِرمی شکلی درست شود.

در صورتیکه حس می‌کنید خمیر کمی سفت یا غلیظ است می‌توانید با استفاده از آب آن را کمی رقیق کنید، فقط دقت داشته باشید خمیرتان زیاد شل نشود. موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید و ماسک را از ریشه تا نوک موها به همه سرتان بمالید. با کف‌ دستان‌تان موها و کف‌سر را ماساژ دهید.

با استفاده از یک کلاه حمام موهای‌تان را بپوشانید و هم‌ زمان ۳۰ دقیقه دراز بکشید و پاهای‌ خود را بالاتر از بدن‌تان بگذارید تا قدری هم به بدن‌تان استراحت دهید. بعد از ۳۰ دقیقه موها را با آب گرم، شامپو و نرم‌کننده همیشگی‌تان بشویید. نرم‌کننده را فراموش نکنید.

بگذارید موها به شکل طبیعی خشک شوند و سعی کنید از خشک‌ کننده‌های مو مانند سشوار استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید :تقویت مو با برنج

آووکادو

آووکادو شامل اسیدهای چرب و پروتئین هایی است که موهای صدمه دیده را ترمیم، محکم و تغذیه می کند. شما می توانید با آووکادو یا مخلوط آووکادو خرد شده با مایونز، پروتئین درمانی کنید. شما می توانید از این ماسک برای همه موها و پوست سر خود استفاده کنید تا آنها را حالت دهید و تغذیه کنید.

ماست

محصولات لبنی، مانند ماست و خامه شامل پروتئین ها و اسید لاکتیک هایی هستند که موهای شما را تمیز می کنند. شما می توانید یک نرم کننده پروتئینی با مخلوط کردن یک تخم مرغ و مقداری ماست به دست آورید. بگذارید این مخلوط حدود ۲۰ دقیقه روی موهایتان بماند و بعد با آب ولرم بشویید.