کاهش استرس

استرس يك عامل شناخته شده براي ابتلا به افسردگي است و همچنين مي‌تواند بر روي سلامت جسمي شما تاثير بگذارد.

همه‌ی ما در زندگی روزمره و در موقعیت‌های گوناگون، بارها دچار استرس می‌شویم. استرس به واکنش طبیعی بدن در برابر عوامل محرک، تغییرات، فشارهای درونی یا بیرونی گفته می‌شود. این عوامل در شرایط مختلف سبب بر هم خوردن تعادل بدن می‌شوند و بدن هوشمند ما برای مقابله با این حالت تلاش می‌کند تا تعادل از دست رفته را بازگرداند.

 

علائم استرس كدامند؟
برخي از علائم شايع براي استرس بسيار زياد ،عبارتند از :

خستگی بیش از حد

بی خوابی

بیماری‌های مزمن

حواس‌پرتی

سردرد و دردهای مزمن

کاهش میل جنسی

احساساتی شدن

مشکلات گوارشی

احساس سبکی سر و سرگیجه

گرفتگي عضلاني

سردرد، درد قفسه سينه

افزايش ضربان قلب

سرد و مرطوب شدن دست‌ها

تعريق شديد

بثورات

تنفس سريع

تيك‌هاي عصبي

كم اشتهايی يا بی اشتهايی

به لحاظ رفتاري نيز برخي از اين علائم عبارت از روي آوردن به الكل و سيگار، افزايش كشيدن سيگار و كاهش حافظه و منگي هستند.به گفته متخصصان اقدام براي بهبود استرس مخرب تا قبل از اين كه بر روي سلامت جسم و روان شما تاثير بگذارد از اهميت به سزايي برخوردارست.

 

کاهش استرس,راه های کاهش استرس,راههای کاهش استرسراههای کاهش استرس

 

راه های کاهش استرس:

با یکی از دوستانتان صحبت کنید

یکی از راههای کاهش استرس این است که همواره سعی کنید با یکی از دوستان خود درباره مشکلات، موانع و راه هایی که برای رفع آنها وجود دارد، مشورت کنید. به یاد داشته باشید که اوضاع را برای خود پیچیده نکنید زیرا این کار تنها سبب افزایش فشار روانی شما خواهد شد.

 

گاهی با یک مشورت ساده، همه چیز حل خواهد شد و آنگاه خواهید فهمید، شرایط آنقدر هم که فکرش را می کردید بد نبوده است. همچنین اینکه بدانید شخصی را دارید که در سختی ها کنارتان است و می توانید با او مشورت کنید خود سبب دلگرمی و افزایش اعتماد به نفس شما در مواجه با هر وضعیت بدی خواهد شد.

 

بنویسید

نوشتن می تواند به روش های مختلفی استفاده شود، که همه آن ها می توانند استرس را کاهش دهند.از آنجا که نوشتن توسط تحقیقات انجام شده فواید سلامتی متعددی علاوه بر امدادرسانی استرس نیز دارد، پس این مسکن استرس به شدت توصیه می شود.

 

در زندگی خود خنده بیشتری داشته باشید

عمل فیزیکی خندیدن، تنش را آزاد می کند و تغییرات فیزیولوژیکی مثبتی ایجاد می کند. پیدا کردن راه هایی برای خنده بیشتر در روز شما می تواند یک مسیر موثر برای کاهش استرس باشد.

 

پیاده روی کنید

یکی دیگر از راهکارهای کاهش استرس ورزش کردن است و می تواند در عرض چند دقیقه جواب دهد. پیاده روی به شما این امکان را می دهد که از مناظر لذت ببرید، این می تواند شما را به یک قالب ذهنی متفاوت تبدیل کند، و مزایای ورزش را نیز به ارمغان می آورد.

 

ورزش کنید

ورزش یکی از بهترین روش های کاهش استرس است. شاید به نظر متناقض بیاید اما ایجاد استرس فیزیکی در بدن با استفاده از ورزش، باعث کاهش استرس ذهنی می‌شود. فواید ورزش برای کاهش استرس با تمرین منظم و روتین حتی بیشتر هم می‌شود. افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، به چند دلیل کمتر از کسانی که ورزش نمی‌کنند دچار اضطراب می‌شوند.

 

به موسیقی آرامش بخش گوش دهید

گوش دادن به موسیقی می‌تواند تاثیرات ضد استرسی زیادی در بدن داشته باشد. موسیقی آرام و ملایم می‌تواند با ترغیب کردن مغز به آرامش، به کاهش فشار خون کمک کند و به همان اندازه تپش قلب و هورمون‌های استرس را کاهش دهد. برخی از موسیقی‌های کلاسیک و فولک می‌تواند مشخصا آرامش‌بخش باشد اما گوش کردن به موسیقی مورد علاقه‌تان به هر سبک و ژانری که باشد نیز می‌تواند موثر باشد. صدای طبیعیت نیز می‌تواند خیلی آرامش بخش باشد؛ به همین جهت است که این صداها در موسیقی‌های ریلکس کننده گنجانده شده‌اند.