خواص روغن آرگان

خواص و فواید روغن آرگان

روغن آرگان نوعی روغن حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب است که از درختان بومی مراکش گرفته می‌شود. این روغن فواید زیادی برای پوست و مو دارد.

هنگامی که روغن آرگان به صورت شما زده می‌شود، پوست شما را در برابر آسیب‌های خورشیدی محافظت می‌کند، پوست را آبرسانی می‌کند، علائم پیری را کاهش می‌دهد و حتی به کنترل چربی پوست کمک می‌کند.

یک مطالعه علمی در این حوزه نشان می‌دهد، روغن آرگان می‌تواند از بروز علائم کشیدگی و چین و چروک در مراحل اولیه جلوگیری نماید و گاها آن را درمان کند.

همچنین روغن آرگان فواید بسیاری برای مو دارد. از نظر تاریخی، مراكشی‌ها از این روغن برای درمان ریزش مو استفاده می‌كردند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که روغن آرگان می‌تواند به ترمیم موهای آسیب دیده کمک کند.

روغن آرگان

به گزارش همشهری آنلاین، روغن آرگان از اسیدهای چرب مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک و همچنین انواع ترکیبات فنلی تشکیل شده است. به طور دقیق محتوای اسیدهای چرب این ماده شامل ۲۹ تا ۳۶ درصد لینولئیک یا امگا ۶ است. در واقع بخش بزرگی از روغن آرگان را این دو ماده می‌سازد. اسید اولئیک که در روغن زیتون نیز وجود دارد، برای سلامتی بخش قلب شناخته مفید است، اما ماده دیگری که به وفور در این روغن طبیعی یافت می‌شود، ویتامین E است که برای سلامت پوست فواید بسیاری دارد.

خواص و فواید روغن آرگان برای پوست

► آنچه می‌خوانید فهرستی از فواید این روغن برای پوست و مو است:

روغن آرگان پوست را سالم و درخشان می‌کند

روغن آرگان مملو از آنتی‌اکسیدان‌های مناسب و اسیدهای چرب ضروری است. به همین دلیل، پوست را ترمیم و پاک‌سازی می‌کند. قبل از خواب، مقدار کمی ‌از روغن را روی پوست خود بزنید، سپس به آهستگی آن را ماساژ دهید تا پوستی درخشان، سالم و لطیف داشته باشید.

روغن آرگان پیری را به تأخیر می‌اندازد

افزایش آلودگی هوا و پرتوهای مضر خورشید آسیب زیادی به پوستتان می‌زنند. به دلیل این آسیب‌ها، رادیکال‌های آزاد روی پوست شما جمع می‌شوند و سطح مرطوب پوست را از بین می‌برند. در نتیجه، پوستتان خشک می‌شود و از طرف دیگر در معرض پیری زودرس قرار می‌گیرد. ویتامین E موجود در روغن آرگان صدمات رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. همچنین، ساپونین موجود در روغن آرگان میزان رطوبت پوستتان را افزایش می‌دهد و کشسانی، درخشندگی و سفتی پوست شما را به دنبال دارد.

روغن آرگان یک ماده مغذی مناسب برای پوست‌های حساس است

پوست‌های حساس به طور مرتب باید پاک و مرطوب شوند. روغن آرگان بهترین گزینه برای این کار است. قبل از خواب مقداری از این روغن را روی پوست خود بمالید و آن را به آرامی‌ ماساژ دهید تا پوستی مرطوب و سرشار از مواد مغذی داشته باشید. می‌توانید از  پاک‌کننده‌های حاوی روغن آرگان در حمام نیز استفاده کنید.

خواص و فواید روغن آرگان برای پوست

روغن آرگان کمک به نرم کردن لب‌ها

برای داشتن لب هایی نرم فقط کافی است ۳ تا ۴ قطره روغن آرگان را به شکر قهوه ای و وانیل اضافه کنید. با استفاده از این مخلوط سلول‌های مرده پوست لبتان را از بین ببرید تا لب‌هایی درخشان داشته باشید.

روغن آرگان پیشگیری و کمک به درمان آکنه

همانطور که پیش از این هم گفتیم، روغن آرگان آنتی‌اکسیدان و ویتامین E دارد و یک ماده ضد التهاب بسیار خوب به شمار می‌آید. افرادی که جوش‌های زیادی دارند، می‌توانند از خواص طبیعی و ضد التهاب روغن آرگان برای مقابله و پیشگیری از آکنه استفاده کنند. همچنین استفاده از این روغن به تدریج جای جوش‌ها را از بین می‌برد.

روغن آرگان ترک‌های پوستی را ترمیم می‌کند

یکی دیگر از خواص روغن آرگان برای پوست کمک به بهبود ترک‌های پوستی است. برای رفع ترک‌های پوستی می‌توانید مقداری روغن آرگان را روی پوست خود بمالید و خیلی آرام آن را ماساژ دهید. با این روش از ترک‌های پوستی و جای زخم‌های خود خلاص خواهید شد. روغن آرگان دارای تری ترپنوئید است و به کمک این ماده، جای زخم را ترمیم و از ایجاد عفونت پیشگیری خواهد کرد. یکی از روغن‌های خوب در این زمینه روغن گیاهی رپلر است که حاوی روغن آرگان و برای ترمیم ترک پوستی و جای زخم مناسب است.

روغن آرگان ناخن‌های شما را صاف و درخشان نگه می‌دارد

می‌توانید برای داشتن ناخن‌های صاف و درخشان از روغن آرگان غنی‌شده با ویتامین E استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ناخن‌هایتان را به طور مرتب با روغن آرگان ماساژ دهید. این کار، ناخن‌ها را تقویت و آنها را درخشان می‌کند.

روغن آرگان و درمان طبیعی اختلالات مختلف پوستی 

روغن آرگان به دلیل ماهیت ضد التهابی و خواص ترمیم‌کنندگی و نرم‌کنندگی خود، راهکاری مطلوب و طبیعی برای پوست‌هایی است که به دلایل مختلف (مانند آبله مرغان و اگزما) ملتهب شده‌اند.

روغن آرگان ؛ کرمی ‌طبیعی برای اصلاح موهای زائد

روغن آرگان می‌تواند دو برابر کرم‌های اصلاح برای شما کارایی داشته باشد. فقط چند قطره از این روغن را روی پوست تمیز خود بمالید و اصلاح کنید. به این ترتیب از تمام موهای زائد خلاص می‌شوید. حتی می‌توانید به جای کرم بعد از اصلاح (after shave) از این روغن استفاده کنید، این کار به نرمی ‌و رطوبت پوست شما کمک می‌کند.