جراحی انحراف بینی در مشهد

صفر تا صد عمل انحراف بینی در مشهد با دکتر یک

انحراف بینی یکی از معضلاتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند و جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی با هدف رفع انحراف بینی، صورت می گیرد.

اغلب در اثر برخورد ضربه به بینی، غضروف و استخوان آن جا به جا می شده و انحراف بینی ایجاد می گردد.

اما سوالاتی در این بین وجود دارد که ذهن اکثریت افراد را به خود مشغول ساخته است

 

doctorone.ir

 

سپتوم چیست و آیا برای رفع آن انجام جراحی ضروری است؟

 آیا انحراف بینی سبب مشکلات تنفسی و ظاهری بد فرم می شود؟

و آیا انحراف بینی بعد از جراحی برگشت پذیر است؟

مجموعه ی دکتر وان قصد دارد در این مقاله ضمن پاسخ دهی به تمامی این سوالات , شمارا با صفر تا صد پروسه ی عمل بینی های انحرافی آشنا کند , با ما همراه باشید.

معاینه زنی دارای انحراف بینی توسط یک پزشک

سپتوم یا تیغه بینی چیست؟

سپتوم دیواره ای نازک از جنس استخوان و غضروف است که با لایه ظریف مخاطی پوشیده شده و دو حفره بینی را از هم جدا می کند.

قاعدتا این تیغه باید درست در خط وسط قرار داشته باشد ,ولی در غالب افراد اینطور نیست، یعنی این دیواره کمی به سمت راست یا چپ متمایل است.

چنانچه انحراف تیغه بینی کم باشد اشکالی بوجود نمی آید, ولی در ۱۰ درصد کل اجتماع این انحراف بقدری است که ایجاد مشکل می کند‌.

سپتون یا تیغه ی بینی مهمترین ایراد تنگی و یا انسداد کامل و یا نسبی تنفس از بینی است. افرادی که از این مشکل رنج میبرند غالبا شب ها به سختی و با دهان باز تنفس می کنند. باعث بدخوابی و خشکی دهان می گردد.

نکته جالب در این افراد اینست که هرگاه شب ها به سمتی که انحراف تیغه وجود دارد می خوابند مشکلی نداشته و وقتی به سمت مقابل میخوابند دچار انسداد می شوند.

خشکی و خونریزی بینی، افزایش احتمال سینوزیت و سردرد از اشکالات دیگریست که این افراد ممکن است با آنها دست به گریبان باشند.

قبل و بعد عمل انحراف بینی

علل به وجود آمدن انحراف بینی

علت انحراف تیغه بینی در بیشتر موارد ارثی بوده و در زمان بلوغ تظاهر پیدا می کند؛ این افراد تا زمان نوجوانی شکایت زیادی ندارند ولی پس از آن متوجه اشکالات تنفسی می شوند.

علت دیگر این عارضه ضربه مستقیم به بینی می باشد. برخی از این ضربه ها در زمان کودکی اتفاق میافتد و ممکن است والدین توجهی به آن نداشته و بعدها مشکل آفرین شود

درمان انحراف بینی

درمان این بیماری فقط جراحی است و هیچ راه حل دیگری مانند دارو درمانی برای آن وجود ندارد!

برطرف کردن انحراف تیغه بینی برای جراح باتجربه کار سختی نیست. چنانچه با دقت و مهارت انجام شود عوارض آن بسیار ناچیز بوده و برخلاف تصور عموم هیچگونه برگشتی ندارد.

گاهی مواقع احتمال وجود مشکلات دیگری همچون سینوزیت، پولیپ بینی و یا بزرگی توربین ها وجود دارد.  جراح باید آنها را تشخیص داده و همزمان با سپتوپلاستی، و یا همان جراحی اصلاح انحراف تیغه بینی به رفع این نوع مشکلات بپردازد.

جراحی استئوتومی چیست؟

استئوتومی یک تکنیک پزشکی است که در اکثریت جراحی های بینی مورد استفاده قرار می گیرد و در اصطلاح به معنای بریدن یا جدا کردن استخوان ها می باشد.

به طور معمول از این تکنیک جراحی برای بینی های با قوز بلند یا هامپ، بینی های کج و همچنین برای بینی های که قسمت استخوانی پهنی دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه اکثریت جراحان بینی در اعمال جراحی بینی از روش استئوتومی استفاده می کنند. به طور قطع نمیتوان گفت که  برای تمام شاخه بندی های عمل بینی فقط جراحی استئوتومی به کار رود. ,زیرا جراحی استئوتومی برای برطرف کردن انحراف و کم شدن پهنای قسمت بالایی بینی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نحوه جراحی انحراف بینی

اکثریت جراحان بینی ترجیح می دهند که در ابتدا تیغه بینی را صاف نمایند. بدین ترتیب که در ابتدا جراحی را بر روی تیغه بینی انجام دهند و سپس جراحی استئوتومی انجام گردد

به بیان ساده تر, جراح استخوان های بینی را باز کرده و در جای صحیح خود قرار دهد. در صورت وجود هر گونه فرورفتگی یا برجستگی جراح آن را برطرف خواهد نمود.

در بینی هایی که انحراف دارند فقط استخوان و تیغه بینی نیست که دچار ناهماهنگی و نامتقارنی میشود بلکه سر بینی و سوراخ های آن هم نامتقارن هستند.

جراح شما تا حد امکان هماهنگ و یکسان سازی میکند. ولیکن باید به این نکته ای هم توجه ویژه داشت. همیشه مقدور نیست که تمامی قسمت های بینی را در بینی های کج متقارن شود.

ایراد تیغه بینی در عارضه انحراف بینی

اقدامات قبل از جراحی انحراف بینی

1-پیش از جراحی انجام جلسات مشاوره پزشکی به منظور بررسی ویژگی ها و سوابق پزشکی بیمار کمک بسزایی میکند.

پزکشک متخصص ,قبل از جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی نشانه هایی از قبیل؛ مشکلات تنفسی، ساختار فیزیکی و مشخصات بینی شما را بررسی می نماید.

در انحرافات شدید، امکان مسدود شدن یک طرف بینی و کاهش میزان جریان هوا بیشتر است که این امر منجر به بروز مشکلات تنفسی در بینی شما می شود.

در پی خشک شدن جریان هوا از طریق بینی، امکان سخت شدگی و خون ریزی پدیدار می گردد، که تمامی این موارد را جراح پیش از جراحی مورد ارزیابی قرار می دهد.

2-استعمال دخانیات و پرهیز از مصرف مشروبات الکی برای مدتی پیش از جراحی ممنوع است و مصرف آن می تواند روند بهبود را به تاخیر و حتی در مواردی مشکل ساز شود.

3-بررسی سوابق کمک می نماید تا در صورت آنکه بیمار مبتلا به بیماری خاص است یا داروی خاصی را مصرف می نماید پزشک از آن مطلع گردد. اقدامات لازم در این خصوص انجام شود. احتمال خواهد داشت مصرف برخی از داروها پیش از جراحی قطع و یا جایگزین گردد.

4-داشتن رژیم غذایی مناسب قبل و پس از جراحی بسیار کمک کننده به روند بهبود است این عامل را جدی بگیرید.

5-استحمام پیش از جراحی ضروری است زیرا پس از جراحی برای مدتی نمی تواند صورت خود را بشویید. زیرا این امر سبب خیس یا مرطوب شدن اسپلینت بینی شود.

و مورد آخر ؛سعی کنید برای روز جراحی با همراه به بیمارستان یا کلینیک مراجعه نمایید.

 

خطرات

جراحی انحراف بینی در صورتی که به درستی انجام گردد هیچ گونه خطری نخواهد داشت. اما مهمترین عاملی که در بینی ممکن است در مورد بینی های کج اتفاق افتد، سوراخ شدن پرده بینی است!

پرده بینی ساختاری است که دو ساختمان بینی را از یکدیگر جدا می کنید و بسیار نازک است و متشکل از سه قسمت می باشد.

در دو طرف  بینی دو لایه مخاطی بسیار نازک وجود دارد.  در وسط آن غضروف و استخوان بینی قرار دارد و جراح بایستی توجه نماید تا دو لایه محافظی نازک مخاط بینی سالم بماند.

و در صورت آنکه این لایه ها پاره شود و جراح متوجه آن نشود و ترمیم صورت نگیرد. بینی دچار سوراخ یا پارگی سپتوم یا تیغه بینی می شود. ترمیم آن بسیار مشکل خواهد بود. لذا بایستی جراح سعی نماید تا چنین عارضه ای ایجاد نشود.

در نهایت بگوییم، به منظور پیشگیری از بروز هر نوع عارضه حتما در انتخاب جراح خود دقت لازم و کافی را داشته باشید.

دوره نقاهت

دوره نقاهت جراحی انحراف بینی با سایر بینی ها تفاوت زیادی نخواهد داشت. ولی برخی موارد, با توجه به اینکه ساختار بینی را بازسازی و تیغه بینی در جای درست خود قرار گرفته است. لازم است که برای مدتی از اسپلینت های داخلی برای بینی استفاده شود.

که به طور معمول این نوع اسپلینت ها از جنس پلاستیک هستند و هیچ آسیبی را وارد نخواهند کرد و موجب ناراحتی فرد نمی شود.

اسپلینت های بینی دارای لوله بوده و فرد می تواند از طریق آن ها تنفس کند. احتمال خواهد داشت که جراح تشخیص دهد که بایستی برای مدت دو تا سه هفته از این اسپلینت ها یا محافظ های داخلی استفاده شود تا تیغه بینی در جای خود باقی بماند.

و در پایان…

اگر دچار مشکلات تنفسی شده اید و احساس می کنید که بینی شما دارای انحراف است و نمی دانید که انجام جراحی بینی برایتان ضروری است یا خیر؛

با کلیک بر روی لینک زیر, شماره موبایل خود را وارد کنید. در مجموعه ی دکتر وان به یک پزشک حاذق در شهر خود ارجاع داده شده,. در کمتر از ۶ ساعت با شما تماس بگیریم و مشاوره رایگان دریافت کنید

و با امکان پرداخت قسطی یک عمل راحت و ثمر بخش را تجربه کنید .

 

رزرو نوبت برای مشاوره ی رایگان کلیک کنید

ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید .