در رژیم غذایی کبد چرب چه بخوریم؟

رژیم غذایی کبد چرب چگونه باشد؟

کبد اولین جایی است که خون پس از مسیر گوارش به آن می رود و ترکیبات پروتئین و چربی هایی که بدن برای بقا به آنها نیاز دارد را تولید می کند و در صورت رعایت نکردن برنامه غذایی سالم به کبد چرب تبدیل می شود. سطوح بالای قند و انواع خاصی از چربی ها می تواند باعث ساخت چربی های اضافی و  آسیب رسیدن به سلامت کبد شود.  به همین خاطر، کبد چرب یکی از شایع ترین بیماری های کبدی در سطح جهان است و بسیاری از افراد به بیماری کبد چرب غیر الکلی دچار هستند. یکی از شاخص های خطر  مهم این بیماری،  چاقی است و برنامه غذایی و ورزش برای درمان و پیشگیری از کبد چرب غیر الکلی بسیار مهم هستند.افراد چاقی که به کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند با کاهش ۵ تا ۱۰ درصد از وزن خود می توانند باعث بهبود بیماری شوند. اگر به این بیماری مبتلا هستید قبل از هرگونه تغییر در برنامه غذایی، مصرف دارویی جدید و یا در صورت داشتن سوال با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم غذایی کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب ؛ امگا ۳ مصرف کنید

خوردن غذاهای سرشار از امگا ۳ می تواند برای افراد مبتلا به این بیماری مفید باشد و استفاده روزانه یک گرم مکمل روغن ماهی برای درمان این بیماری توصیه شود. منابع غنی امگا ۳ شامل ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی خال مخالی، هالیبوت و یا ماهی تن هستند. علاوه بر این ها، گوشت دام هایی که با علف تغذیه شده اند در مقایسه با دام هایی که با ذرت تغذیه شده اند نیز امگا ۳ بیشتری دارند. منابع گیاهی امگا ۳ شامل گردو، بذر کتان، شاهدانه و روغن زیتون می شود. امگا ۳ می تواند به کاهش التهاب نیز کمک کند که برای درمان مفید است. بسیاری از مشکلات و بیماری ها مانند کبد چرب غیر الکلی، به دلیل التهاب بدتر می شوند. بنابراین، کاهش التهاب می تواند به بهبود بیماری هایی که با التهاب در ارتباط هستند کمک کند.

رژیم غذایی کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب ؛

کاهش مصرف چربی های اشباع و ترانس مقدار و نوع چربی ها تاثیر مستقیم روی سلامت کبدتان دارند. بعلاوه مصرف مقدار زیاد امگا ۶ و مقدار کمی امگا ۳، خوردن مقدار زیادی چربی های اشباع و ترانس در فست فودها و تا حدودی در روغن های هیدروژنه، می تواند برای سلامت کبد مضر باشد. چربی های ترانس مخصوصا با افزایش التهاب در ارتباط هستند و توصیه می شود تمام افراد مصرف آن را کاهش دهند. منابع سرشار از چربی های اشباع شامل گوشت حیوانات، لبنیات و غذاهای فرآوری شده است. برای پرهیز از چربی های ترانس، بهتر است به برچسب غذاها نگاه کنید و به دنبال روغن های هیدروژنه خاص بگردید. این نوع روغن ها را می توانید در میان وعده های بسته بندی شده و خامه قهوه پیدا کنید. حتی اگر روی بسته ای نوشته شده باشد صفر گرم چربی ترانس اما حاوی روغن هیدروژنه باشد همچنان می تواند در هر وعده ۰٫۵ گرم چربی ترانس به بدنتان منتقل کند. منابع چربی پایین در چربی اشباع و ترانس شامل روغن زیتون، آجیل ها و دانه ها می باشد.

رژیم غذایی کبد چرب

به برنامه غذایی برای کبد چرب خود مواد زیر را اضافه کنید:

1) غذاهای گیاهی خام، به خصوص سبزیجات خام. وقتی می خواهید لاغر شوید حداکثر مجاز هستید 2 میوه در روز میل کنید. وقتی که به وزن دلخواه رسیدید می توانید آن را به 4 میوه در روز برسانید. من به بیماران مبتلا به کبد چرب زیادی برخورده ام که از یک کبد ضعیف و چرب رنج می برند نه به خاطر اینکه بیش از حد می خورند. بلکه به خاطر اینکه هرگز سبزیحات تازه، میوه و مغزها و دانه ها را مصرف نمی کنند. بیشتر چیزهایی که می خورند عمل آوری شده است و از درون این پاکت بیرون می آید. وقتی می فهمند کمبود مواد غذایی طبیعی خام غیر عمل آوری شده می تواند منجر به ناراحتی کبد شود، شوکه می شوند. بعضی اوقات من به آنها می گویم مثل یک خرگوش عمل کنید. سعی کنند گیاه خواری کنند و تفاوت آن را ببینید! من فکر کرده ام که لباس Bugs Bunny را بپوشم تا آنها را تشویق کرده شگفت زده کنم.

2) به بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه می شود که سبزیجات پخته از انواع مختلف از جمله سبزیجات نشاسته ای مثل هویج، زردک، سیب زمینی شیرین، ترب و چغندر میل کنند. این کار جبرانی برای خوردن غذاهای تهیه شده از غلات مثل نان و پاستاست و از خوردن شیرینی جات و دسرهای شیرین خودداری کنید. سبزیجات پخته را می توان به عنوان صبحان و ناهار میل کرد. سبزیجات سبز مقدار خیلی کمتری کربوهیدارت از سبزیجات نشاسته ای دارند. اما سبزیجات نشاسته ای هم یک شکل طبیعی و فن آوری نشده هستند و برای کبد متابولیزه کردن آنها خیلی راحت تر است.

3) پروتئین دست اول به این دلیل که گرسنگی را بر طرف می کند و وزن را اضافه نمی کند. بدن شما بدون نیاز به انسولین پروتئین را هضم می کند. به همین دلیل پروتئین لاغر می کند.