سبزیجات که بمب ویتامین c هستند

میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین C

اکثر مردم پرتقال را بهترین منبع ویتامین C. می‌دانند، در این مطلب خوراکی‌هایی را که حتی بیش از پرتقال ویتامین C. دارند به شما معرفی می‌کنیم. هر بار که یک لیوان آب پرتقال می‌نوشید، ممکن است باعث بهبودی درعملکرد بدن تان شوید. با این که مطالعات نشان می‌دهند، مصرف ویتامین C. نمی‌تواند از سرماخوردگی پیشگیری کند، اما افزایش مواد مغذی‌ای که به بدن می‌رسانید می‌تواند مدت زمان و شدت علایم بیماری را کاهش دهد. مرکبات بر خلاف شهرتی که در غنی بودن ویتامین C. دارند (۶۹.۷ میلی گرم در یک پرتقال متوسط) میزان ویتامین C. آن‌ها نسبت به بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات دیگر کمتر است. برای رساندن حداکثر ویتامین C. به بدن تان این ۱۲ سوپر فودی که در ادامه مقاله معرفی می‌نماییم را استفاده کنید. ویتامین C. در فلفل چیلی نصف لیوان فلفل چیلی خرد شده، ۱۰۷.۸ میلی گرم ویتامین C. دارد. به علاوه، محققان دانشگاه بوفالو متوجه شدند که کپسایسین (capsaicin)، ماده‌ای که باعث تند شدن فلفل چیلی می‌شود، در کاهش درد عضلانی و مفصلی موثر است. ویتامین C. در فلفل دلمه قرمز یک لیوان فلفل قرمز خرد شده، حاولی تقریبا سه برابر ویتامین C. موجود در پرتقال است، ۱۹۰ میلی گرم. همچنین فلفل دلمه قرمز منبع غنی ویتامین A. است که سلامت چشم را بهبود می‌دهد.

فواید ویتامین سی برای بدن چیست | خواص ویتامین c برای بدن چیست

سبزیجات حاوی ویتامین C موضوع مورد بحث ماست. ویتامین C آنتی اکسیدان است، این ویتامین موجب محافظت پوست در مقابل آثار مخرب اشعه ماورای بنفش نور خورشید می‌شود.

همچنین این ویتامین به افزایش قدرت ایمنی بدن استحکام لثه ها و دندان‌ ها کمک می‌کند. این ویتامین همچنین باعث ساخت کلاژن شده و در پیشگیری از بالارفتن کلسترول خون و ایجاد لخته های خونی در رگ مؤثر است.

همچنین مصرف این ویتامین باعث جذب بهتر آهن در بدن می‌شود و به افرادی که دچار کم‌ خونی هستند توصیه می‌گردد. تزریق مقدار زیاد این ویتامین به افرادی که دچار سرطان هستند باعث می‌شود که رشد سرطان در آن ها را متوقف کند. محققان مصرف این ویتامین را به کسانی که از بیماری‌ های قلبی رنج می‌ برند نیز توصیه کرده‌اند.

1. میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین C: جعفری

دو قاشق غذاخوری از جعفری تازه حاوی 10 میلی گرم ویتامین C است که 11 درصد از میزان ویتامین C مورد نیاز روزانه ی بن تامین می کند. در میان سبزیجات برگدانه، جعفری منبع گیاهی مهمی از آهن است.

در مطالعه ای که به مدت دو ماه در افراد گیاه خوار که دوبار در هفته 500 میلی گرم ویتامین C را در وعده های غذایی خود دریافت می کردند، نشان داد که سطح آهن بدن آن ها 17 درصد، هموگلوبین 8 درصد و فریتین آنها که شکل ذخیره شده ی آهن است، 12 درصد افزایش پیدا کرده است.

2. میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین C: اسفناج

یک پیمانه از اسفناج خرد شده حاوی 195 میلی گرم ویتامین C یا 217 درصد از نیاز روزانه ی ویتامین C بدن است. اگرچه گرمای ناشی از پخت و پز میزان ویتامین C موجود در غذاها را کاهش می دهد، 1 پیمانه از اسفناج پخته شده 117 میلی گرم ویتامین C یا 130 درصد از مقدار مصرف مورد نیاز روزانه را تامین می کند.

همانند بسیاری از سبزیجات تیره رنگ، اسفناج هم دارای ویتامین A، پتاسیم، کلسیم، منگنز، فیبر و فولات است.

3. میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین C: کلم پیچ

کلم پیچ یک سبزی چلپیائی است. 1 پیمانه از کلم پیچ خرد شده حاوی 80 میلی گرم ویتامین C و یا 89 درصد از مقدار روزانه ی مورد نیاز آن است. همچنین دارای مقادیر زیادی از ویتامین K و کاروتنوئید لووتین و زاکسانتین است.

یک پیمانه از کلم پخته شده نیز حاوی 53 میلی گرم و یا 59 درصد از ویتامین C مورد نیاز بدن است. در حالی که پخت و پز سبزیجات میزان ویتامین C موجود در آن ها را کاهش می دهد، مطالعات نشان می دهد که سرخ کردن یا بخار پز کردن سبزیجات برگدار سبب آزاد شدن بیشتر آنتی اکسیدان ها می شود.