غذاهای سنتی شهر مشهد

آشنایی با غذاهای سنتی مشهد

 

آشنایی با غذاهای سنتی مشهد, غذاهای مشهدغذاهای سنتی شهر مشهد

هر شهری برای خودش نشانه‌هایی دارد که به نحوی شناسنامه آن شهر محسوب می‌شوند. از صنایع دستی گرفته تا مکان‌های گردشگری و غذا‌های محلی، همه و همه نمادی از یک شهر و استان محسوب می‌شوند که اتفاقا مردمان آن منطقه تعصب خاصی نسبت به آن‌ها دارند.

غذاهای سنتی مشهد :

مشهد کلان‌شهری در شمال شرقی ایران و مرکز استان خراسان رضوی است. این شهر در زمان افشاریان، پایتخت ایران بود. در سفر به مشهد علاوه بر زیارت می توانید به بازدید از جاذبه های گردشگری مشهد و گشت و گذار در مراکز خرید بپردازید و با غذاهای سنتی مشهد نیز آشنا شوید.

 

از غذاها و خوراکی‌های معروف مشهد می‌توان به دیگچه، شیشلیک، شله مشهدی، کوکو شیرین و چنگالی اشاره کرد.در ادامه شما را با نمونه هایی از غذاهای سنتی و خوشمزه مشهد آشنا می کنیم:

شیشلیک :

 

آشنایی با غذاهای سنتی مشهد, غذاهای مشهدغذاهای سنتی مشهد

 

شیشلیک نوعی کباب مرغوب است. این غذا در اصل از گوشت بره تهیه می‌شود، اما با توجه به علاقه‌ی مردم ممکن است، از گوشت دیگری نیز استفاده شود. شیشلیک از اولین انتخاب‌ها در غذاهای مشهد است. شیشلیک مشهد از غذاهای گران قیمت به حساب می آید. اما به شدت لذیذ است و می توان ادعا کرد اکثر مسافران مشهد قطعا شیشلیک مشهد را میل کرده اند.(طرز تهیه شیشلیک)

 

شله مشهدی :

 

آشنایی با غذاهای سنتی مشهد, غذاهای مشهدغذاهای سنتی خراسان

 

شله مشهدی که در مشهد با نام شُله شناخته می‌شود، غذایی از خانواده آش‌ها است. مواد اصلی شله گوشت، حبوبات و ادویهٔ فراوان است. پیدایش شله به زمان حمله مغول‌ها به ایران از سمت خراسان بر می‌گردد که به دلیل کمبود وقت و مواد غذایی ، هر نوع ماده غذایی که پیدا می‌شده‌است درون دیگ‌های بزرگ می ریختند و می‌پختند و این‌که گفته می‌شود شله، غذایی مغولی است، اشتباه است و مقصود از مغولی بودن یعنی از زمان مغول در ایران به وجود آمده‌است.

 

به دلیل آنکه فرایند تهیه شله بسیار پر زحمت و پر خرج است، معمولاً در خانه‌ها پخته نمی‌شود و همیشه در حجم زیاد و در مناسبت‌های خاص (مخصوصا محرم) و توسط آشپز مخصوص خود تهیه می‌گردد و برای مشهدی‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. شلهٔ مشهدی در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده‌است. (طرز تهیه شله مشهدی)

 

پلو مخلوط مشهدی :

 

آشنایی با غذاهای سنتی مشهد, غذاهای مشهدانواع غذاهای سنتی مشهد

 

یکی از غذاهای سنتی مشهد که بسیار خوشمزه است ، پلوی مخلوط است. در کل این غذا ترکیبی از استانبولی و لوبیا پلوی خودمان است. در پخت این غذا از گوشت، برنج، پیاز، هویج، رب گوجه فرنگی و ادویه های مختلف استفاده می شود.

 

آش ماست مشهدی :

 

آشنایی با غذاهای سنتی مشهد, غذاهای مشهدآش سنتی مشهد

 

آش ماست که بعضی ها آن را به اسم آش دوغ نیز می شناسند یکی از غذاهای سنتی مشهد و لذیذ است و در تمامی مناطق ایران پرطرفدار می باشد ،  آش ماست مشهد شیوه طبخ متفاوتی دارد ، این غذا بسیار ساده و خوشمزه است که می توانید از آن به عنوان یک وعده غذایی کامل و یا پیش ‌غذا استفاده نمایید ، اصالت آش ماست به شهر سبزوار برمی گردد و در این شهر ، مردم بسیار به آن علاقه دارند ولی امروزه این غذا در مشهد نیز طرفداران زیادی دارد و جزو یکی از بهترین غذاهای سنتی مشهد هم به شمار می رود ، مواد اولیه برای تهیه آش ماست ، ماست ، سینه مرغ ، برنج ، لپه ، سیر ، پیاز ، شوید خشک ، نعنا ، نمک ، فلفل ، زعفران و برگ‌ بو می باشد.

 

آش لخشک :

 

آشنایی با غذاهای سنتی مشهد, غذاهای مشهد غذاهای سنتی مشهد

 

آش لخشک یکی از غذاهای سنتی مشهد بوده که از خانواده آش ها بشمار می آید. تفاوت آش لخشک با سایر آش ها در این است که در آن به جای حبوبات، تنها از عدس استفاده می شود. همچنین در تهیه این آش از رشته بلند و پهنی به نام لخشک استفاده می شود که در قدیم توسط بانوان، در خانه تهیه می شد. معمولا همراه این آش از کشک، نعنا داغ، سیر داغ و پیاز داغ استفاده می کنند و از این ها به عنوان چاشنی برای آش لخشک است. این غذا معروف است به منبع غنی آهن ، آن هم به خاطر استفاده زیاد عدس در آن میباشد.

 

کوکو شیرین :

 

آشنایی با غذاهای سنتی مشهد, غذاهای مشهدغذاهای سنتی ایرانی

 

کوکو شیرین از غذاهای سنتی و قدیمی مشهد می باشد. این غذای سنتی ایرانی، شیرین و شهدآگین است. تهیه کوکو شیرین در تبریز و قزوین نیز متداول است اما تاریخچه آن به شهر مشهد باز می گردد. این نوع از کوکو بیشتر برای دسر استفاده می شود.

 

یتیمچه مشهدی :

 

آشنایی با غذاهای سنتی مشهد, غذاهای مشهدغذاهای سنتی

 

این غذا بسیار ساده است چرا که مواد اولیه ساده ای دارد و در عین حال بسیار مقوی است. این غذا در شهرهای مختلفی طبخ می‌شود و دستورهای مختلفی برای تهیه آن وجود دارد. در تهیه نوع مشهدی یتیمچه از بادمجان، لوبیا، عدس، نخود، دارچین، زردچوبه، نمک و فلفل استفاده می‌کنند و برخی کشک و گوجه‌فرنگی و نعنا داغ نیز به آن می‌افزایند.  گفتنی است که این غذا مخصوص نیشابور در مشهد است.

 

رشته پلو مشهدی :

 

آشنایی با غذاهای سنتی مشهد, غذاهای مشهدانواع غذای سنتی مشهد

 

رشته‌پلو، غذای بومی مشهد، استان اردبیل و کرمانشاه محسوب می‌شود که البته در شهرهای دیگر هم به شیوه‌های مختلف طبخ می شود. معمولاً مردم مشهد در نوروز این غذای لذیذ را میل می‌کنند و اعتقاد دارند که با میل کردن آن سر رشته‌ی کار به دست می‌آید. ترکیبات اصلی رشته‌پلوی مشهدی شامل ران مرغ، برنج، رشته پلویی، پیاز، زعفران، سماق، دارچین، روغن، کره و نمک و فلفل می‌شود.

 

دیگچه مشهدی :

    آشنایی با غذاهای سنتی مشهد, غذاهای مشهددسرهای سنتی مشهد

     

    دیگچه مشهدی یکی غذاهای سنتی و محلی مشهدی‌ها است که بیشتر در ماه‌های محرم و صفر پخته می‌شود. این دسر خوشمزه با ترکیب برنج، هل، گلاب، شیر، زعفران، شکر و کره درست می‌شود . دیگچه یکی دیگر از غذاهای سنتی مشهد است و در واقع نوعی دسر به شمار می رود که شبیه به شیر برنج می باشد.

     

    ماقوت :

     

    آشنایی با غذاهای سنتی مشهد, غذاهای مشهددسر سنتی مشهد

     

    نوعی حلوا که برخی به آن مسقطی مشهدی نیز می گویند، ماقوت نام دارد. برای طعم دهی به این حلوا از زعفران و خلال بادام استفاده می‌کنند. در رابطه با ماقوت یک اصطلاح رایج بین مردم خراسان وجود دارد و می‌گویند: «حلوای ماقوتی به از جوهر یاقوتی». (طرز تهیه ماقوت)

     

    غذای چنگالی مشهد : 

     

    آشنایی با غذاهای سنتی مشهد, غذاهای مشهدغذاهای سنتی

     

    چنگالی هم یکی از غذاهای سنتی مشهد است بسیار سریع آماده می شود. یک غذای بسیار خوشمزه و سبک به اسم چنگالی وجود دارد که به برای افرادی که ترجیح می‌دهند غذاهای ساده و سبک بخورند بسیار مناسب است. این غذا به عنوان یک صبحانه و یا میان وعده در شهر مشهد طرفداران بسیاری دارد. چنگالی در دیگر شهرهای خراسان نیز پخت می‌شود. برای تهیه این غذا، نان خرد کرده را داخل روغن داغ می‌ریزند و سپس با شکر، شیره و یا عسل قاطی می‌کنند. در برخی مناطق به آن روغن حیوانی هم اضافه می‌شود.

     

    دیزی سنگی :

     

    آشنایی با غذاهای سنتی مشهد, غذاهای مشهدغذای سنتی مشهد

     

    دیزی سنگی، نوعی آبگوشت که در ظروف سفالی و یا سنگی، تهیه می شود و در تهیه آن از موادی مثل گوشت، نخود، لوبیا، سیب زمینی، پیاز و ادویه استفاده می شود که به علت استفاده از ظروف مخصوص، طعمی بی نظیر دارد. آبگوشت مشهدی در صدر بهترین غذاهای محلی مشهد قرار دارد که تجربه آن طعمی به یادماندنی را برای شما به دنبال خواهد داشت. (طرز تهیه دیزی)

     

    خورش ریواس مشهد :

     

    آشنایی با غذاهای سنتی مشهد, غذاهای مشهدغذاهای سنتی مشهد

     

    در مناطق کوهستانی ایران، در فصل بهار یک گیاه خودرو دیده می‌شود که طعم و عطری خوش و ترش مزه دارد. علاوه بر مشهد ، خورش ریواس در استان های کردستان و خراسان جنوبی هم جزو غذاهای سنتی و پرطرفدار به شمار می رود ، در نقاطی از ایران که به ریواس دسترسی وجود دارد ، این خورش خوشمزه طبخ می شود و چون ریواس در فصل بهار می روید ، این خورش را بیشتر در بهار درست می کنند ، این غذای سنتی و خوشمزه به دلیل وجود ریواس در آن ، طعم ترشی دارد. مواد اولیه برای تهیه خورش ریواس ، ریواس ، گوشت ، پیاز ، شکر ، نعنا و جعفری تازه می باشد .

     

    اشکنه قوروت :

     

    آشنایی با غذاهای سنتی مشهد, غذاهای مشهدغذاهای سنتی ایرانی

     

    اشکنه قوروت نوعی غذای مقوی و خوشمزه مشهدی است که به این غذا کله جوش نیز گفته می شود اشکنه قوروت با استفاده از کشک ساییده شده، روغن و پیاز داغ و مغز گردو کوبیده شده است که ارزش غذایی آن را دوچندان می کند تهیه می شود. (طرز تهیه کله جوش)