فواید باور نکردنی ویتامین a

فواید ویتامین A

فواید ویتامین A بسیار زیاد است. ویتامین آ یک ویتامین محلول در چربی است که وظایف مهمی را در بدن برعهده دارد. از فواید ویتامین A می توان به تمایز سلولی اشاره کرد. برای بینایی بسیار مهم و ضروری است. اولین نشانه کمبود ویتامین آ، شب کوری است. این ویتامین برای رشد نطفه و جنین بسیار ضروری است. ویتامین آ برای محافظت از پوست، مخاط بینی، سینوس ها و سلامت دهان بسیار مفید است. این ویتامین در عملکرد سیستم ایمنی، رشد، تشکیل استخوان، باروری، ترمیم زخم و جراحت نقش بسزایی دارد.
ویتامین آ دو نوع دارد. نوع اول رتینوئیدها با منشا حیوانی که حاوی رتینول می باشند. نوع دوم کاروتنوئیدها با منشا گیاهی که حاوی بتاکاروتن هستند. بدن بتاکاروتن را به ویتامین آ تبدیل می کند. کاروتنوئیدهای متشکل از لیکوپن، لوتئین و زیگزانتین خاصیت آنتی اکسیدان و حفاظت از قوه بینایی دارند.

آکنه، پسوریازیس و سایر بیماری های پوستی

یکی از فواید ویتامین A درمان مشکلات پوستی است. کرم ها و قرص های حاوی رتینوئید محصولات دیگری از ویتامین آ هستند که برای درمان آکنه و پسوریازیس شدید استفاده می شوند. همچنین این محصولات با خاصیت آنتی اکسیدان برای درمان سایر بیماری های پوستی و چروک و پیری پوست مفید است. مصرف این داروها باید تحت نظارت پزشک انجام شود. ایزوترتینوئین (آکوتان) یک داروی خوراکی برای درمان آکنه است که عوارض بسیار شدید و جدی دارد و مصرف آن به زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود.

فواید ویتامین A

بیماری های چشمی

یکی از فواید ویتامین A پیشگیری از بیماری چشمی است. مصرف ویتامین آ برای تقویت قوه بینایی بسیار مفید و ضروری است. افرادی که غذاهای حاوی ویتامین آ مصرف می کنند، کمتر دچار تحلیل عضلانی مرتبط با سن (AMD) می شوند. به علاوه افرادی که ویتامین آ را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند، کمتر در معرض آب مروارید هستند. اما تاثیر مصرف مکمل های ویتامین آ بخوبی مشخص نشده است. مکمل ویتامین آ می تواند صدمات ناشی از retinitis pigmentosa که یک بیماری ارثی است و موجب شب کوری می شود را کمتر کند. به هرحال دوز بالای این ویتامین موجب مسمومیت می شود.

عوارض جدی کمبود ویتامین آ در بدن

کمبود ویتامین A در بدن می تواند ناشی از رژیم غذایی یا دلایلی که مانع جذب، ذخیره یا انتقال آن می شوند باشد.

بی خوابی قرار گرفتن در برابر مواد شیمیایی سمی نیز موجب از بین رفتن این ویتامین در کبد است.کمبود ویتامین آ در بدنمی تواند منجر موارد زیر شود:

  • شب کوری
  • خطر ابتلا به عفونت ها، به ویژه در گلو، سینه و شکم
  • هایپرکراتوز فولیکولار که منجر به پوست خشک می شود
  • مشکلات باروری
  • تاخیر رشد در کودکان
  • آبسه گوش
  • بی خوابی
  • کوفتگی
  • کاهش وزن