نحوه استفاده درست از تخت شنا

تخته شنا چیست؟

یکی از ابزارهای کمک آموزشی در شنا تخته شنا می باشد. از تخته های شنا برای انجام تمرینات در استخر، گرم شدن بدن یا برای استراحت کردن در بین تمرینات استفاده میشود. این وسیله فشار را در حین انجام حرکت شنا از روی بدن شما حذف کرده و به شما اجازه می دهد تا روی تمرینات خود بیشتر متمرکز شوید و به همین دلیل هم برای آموزش شناگران مبتدی بسیار مناسب است. این وسیله برای کودکان و افراد سالخورده کاربرد فراوانی دارد.

 خاصیت ورزش با تخته شنا, آموزش شنا با تخته شنا, نام دیگر تخته شنا

تخته شنا برای کودکان در استخر کاربرد فراوانی دارد

نحوه استفاده از تخته شنا برای افراد مبتدی

قفسه سینه خود را روی تخته شنا قرار دهید 

قرار دادن قسمت بالاتنه روی تخته شنا به شما کمک می کند تا روی آب شناور شوید و بتوانید پا زدن را هنگام شنا بیاموزید. قفسه سینه خود را طوری روی تخته قرار دهید که دنده ها روی تخته و معده شما داخل آب باشد.

با دو دست تخته شنا را بگیرید

دستتان را هم می توانید داخل سوراخ های تخته شنا قرار دهید هم بالای آن. برای افراد مبتدی بهتر است دو طرف تخته را با دو دست بگیرند دست خود را صاف و نزدیک بدن تان نگه دارید باسن را بالا و پشت خود را صاف نگه دارید. برای استفاده بهتر از تخته شنا باید بدن را تا حد ممکن صاف نگه دارید و اجازه ندهید که باسن شما خم شود یا در آب فرو برود بلکه بدن خود را در راستای تخته شنا قرار دهید. با قفسه سینه کمی تخته را فشار دهید تا باسن بالا بیاید.

شروع به پا زدن بکنید

برای پا زدن از مفصل لگن استفاده کنید نه زانو. انگشتان خود را صاف کنید، چراکه بخش بالایی  پای شما ، حرکت پا را داخل آب کنترل و هدایت می کند.

تکنیک های تنفس را تمرین کنید 

تخته شنا را جلوی خود قرار دهید و لبه بالایی را با دو دست بگیرید. هنگام پا زدن روی روش‌های تنفسی خود در آب کار کنید. هنگام دم، سر خود را به پهلو  برگردانید (از آب خارج نکنید) و اجازه ندهید باسن در آب فرو برود. وقتی سرتان زیر آب است به جلو نگاه کنید و نفس خود را بیرون دهید.

تخته شنا چه ویژگی هایی دارد؟

• دارای دستگیره برای استفاده راحت شناگران از تخته.

• دارای مقاومت بالا در برابر آب هستند و در آب غرق نمی شوند.

• استفاده از جنس نرم و مرغوب برای سازگاری با پوست و جلوگیری از ایجاد التهابات پوستی در شناگران و ورزشکاران.

• در برابر مواد بهداشتی موجود در استخر همچون کلر مقاوم است و مقاومت بالایی در برابر نمک در هنگام استفاده از تخته شنا در آب دریا دارد.

• یکی از ویژگی‌های مهم تخته شنا سبک و قابل حمل بودن آن است به طوری که کودکان نیز می تواند آن را با خود حمل کنند.

• در برابر ضربه های آب یا موج از انعطاف پذیری و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

• برای افزایش قابلیت شناوری  بالا تخته شنا را در قطر های استاندارد تولید می کنند.

استفاده از تخته شنا چه مزایایی دارد؟

استفاده از تخته شنا در افراد مبتدی باعث افزایش اعتماد به نفس در آنها می‌شود و مربیان شنا نیز برای افزایش تمرکز شناگران در حین آموزش حرکت هایی مانند شنای دلفینی، شنای پروانه و حتی گاهی شنای باله استفاده از این وسیله ورزشی را اجبار می کنند.

استفاده از تخته باعث تمرکز شناگر برای انجام دادن حرکت های پا و شکم شده که باعث تقویت این عضلات نیز می شود.

ایجاد تنوع در وضعیت شنا و هم در  استراحت دادن به بازوها

باعث تمرکز هرچه بیشتر برای حرکت های صحیح و منظم پا می شود.

مزایای استفاده از تخته شنا, تخته شنای کودکان, تخته شنا استخر

استفاده از تخته شنا در افراد مبتدی باعث افزایش اعتماد به نفس در آنها می‌شود

انواع تخته شنا

تخته شنا انواع مختلف دارد که در سایز و طرح با هم متفاوت هستند.

تخته شنا از جنس فوم، چوب ساخته می شود که انواع مختلفی مانند موشکی ، ساده ، مواج و … در طرح ها و رنگ های متنوع دارد. که در ادامه انواع تخته شنا را برای شما بیان می کنیم:

برای استفاده از تخته شنا  شما باید با حساسیت در کیفیت آن را انتخاب کنید زیرا نکته مهمی که باید به آن توجه کنید انتخاب یک تخته شنای با کیفیت و مناسب است که جنس به کار رفته در آن حائز اهمیت است. اگر تخته شنا از جنس خیلی خشک ساخته شده باشد ممکن است در اثر فشار و برخورد با آب شکسته شود.

اگر هم جنس خیلی نرم و منعطفی  داشته باشد حفظ کردن تعادل بر روی آن بسیار کار سخت و دشواری خواهد بود. پس  تخته شنا باید کاملاً استاندارد باشد اگر استاندارد در آن رعایت نشود باعث  صدمات و خسارات جبران ناپذیری مانند غرق شدن فرد شناگر می شود.

مزایای استفاده از تخته شنا, تخته شنای کودکان, تخته شنا استخر

تخته شنا از جنس فوم چوب ساخته می شود

تخته شنا ویژه بزرگسالان

تخت شنای ویژه بزرگسالان در هر استخری وجود دارد و از رایج‌ترین نوع تخته شنا است. اما یک مشکل اساسی دارند که می توان تنها مشکل این تخته را ایجاد درد در شانه دانست زیرا  هنگام گرفتن تخته شنا دست ها بیش از حد بالا می آید و وقتی شناگران مدت زمان زیادی از آن استفاده می کنند با درد شانه مواجه می شوند و باعث ایجاد مشکل در آنها می‌شود. ولی از نظر مقرون به صرفه بودن ،  جنس و کیفیت، محکم و ضخیم بودن  و بسیار شناور بودن آنها مناسب  است.

تخته شنای کودکان

تخته شنای کودکان باید گیرش آسانی داشته باشد زیرا کودکان هنگام شنا کردن وابستگی زیادی به این وسیله ورزشی دارند. تولید کنندگان تخته های شنای مخصوص کودکان را با  طرح های جذاب و رنگ های شاد برای احساس راحتی آنها در سایزهای کوچک تر و وزن سبکتر تولید می کنند.