آموزش درست کردن کدو حلوایی خوشمزه

کدو حلوایی خیلی مفید و مملو از مواد مغذیه و تو آشپزی هم کاربردهای زیادی داره و میتونیم انواع غذا، دسر و پیش غذاهای لذیذ رو باهاش درست کنیم. فقط کافیه بدونیم که چطور میتونیم کدو رو به بهترین نحو بپزیم اونوقته که میتونیم بلافاصله از کدو پخته داخل غذاها استفاده کنیم یا اینکه کدو پخته رو فریز کنیم و بعدا ازش استفاده کنیم. پس حالا که پاییزه و فصل کدو حلوایی بهتره دست به کار بشیم و بپزیمشون تا برای کل سال بتونیم ازش داخل غذاهام و دسر های خوشمزه مون استفاده کنیم.

به همین علت ما در این مقاله ا برای شما روش تهیه دسر کدو حلوایی را در نظر گرفته ایم و سعی کرده ایم در طرز تهیه دسر کدو حلوایی تنوع را هم مد نظر داشته باشم و مثلا طرز تهیه دسر کدو حلوایی کاراملی را برای شما آورده ایم. امیدواریم شما هم با درست کردن دسر کدو حلوایی از خاصیت آن بهره مند شوید.


آموزش انواع روش تهیه دسر کدو حلوایی :

دستور تهیه دسر کدو تنبل با شیر

مواد لازم برای درست کردن دسر کدو تنبل با شیر

مواد مورد نیاز میزان لازم
کدو تنبل ۱ کیلو
شیر ۱ لیتر
شکر ۱ لیوان
نشاسته ۲ قاشق غذا خوری
پودر نارگیل یا فندق خرد شده به مقدار لازم

طرز تهیه دسر کدو تنبل با شیر

برای درست کردن این دسر فوق العاده خوشمزه در مرحله اول کدو حلوایی را برش بزنید و به آرامی پوست ان را جدا کنید. مراقب دستتان باشید تا صدمه ای نبیند. در مرحله بعد تکه های کدوی خرد شده را در یک قابلمه مناسب ریخته و روی آنها آب بریزید. مقدار آب باید به اندازه ای باشد که روی تکه های کدو را در قابلمه بپوشاند. شکر هم اضافه کرده و اجازه می دهیم تا کدوها خوب پخته شوند و نرم شوند.

وقتی کدوها پخته و آماده شدند آنها را از روی حرارت برداشته و با گوشت کوب یا به کمک غذاساز، انها را پوره کنید.

در مرحله بعد، دریک ظرف دیگر نشاسته را بریزید و  با کمی شیر مخلوط کنید و آن را روی حرارت گذاشته و بقیه شیر  و کدوهای پوره شده را به آن اضافه کرده  و مرتب هم بزنید تا زمانی که بجوشد. در این زمان ظرف را از روی حرارت برداشته  و مخلوط را در گیلاس های یک نفره بریزید، وقتی سرد شدند، آنها را در یخچال بگذارید . برای سرو این دسر می توانید به دلخواه آن را تزیین کنید، اما پیشنهاد ما این است که روی دسر را با  پودر نارگیل و یا فندق خرد شده تزیین کنید.


آموزش تهیه دسر کدو حلوایی ساده

مواد لازم برای درست کردن دسر ساده کدو حلوایی

مواد مورد نیاز میزان لازم
کدو حلوایی ۱ کیلوگرم
کره ۲۰ گرم
شکر ۱ تا ۲ قاشق سوپ خوری
زعفران دمکرده غلیظ  ۱ قاشق سوپ خوری
دارچین و خلال پسته و بادام برای تزیین مقداری

طرز تهیه دسر ساده کدو حلوایی

برای تهیه این دسر خوشمزه در گام اول، ظرف بزرگ و مناسبی را انتخاب کنید. کدو حلوایی را حلقه حلقه کنید و سپس پوست بگیرید. حلقه های کدو نباید زیاد باریک یا خیلی کلفت باشند. سپس تکه های کدو را را در ظرف روی حرارت بچینید. بهتر است حلقه های کدو روی هم قرار نگیرند. برای همین هم در ابتدا گفتیم که ظرف بزرگی را انتخاب کنید.

در مرحله بعد،کره را روی کدوها بریزید و ۱ قاشق شکر به همراه زعفران دم کرده را هم اضافه کنید. در ادامه درست کردن این دسر مقوی و سالم، یک چهارم پیمانه آب اضافه کنید. زمانی که آب جوش آمد، حرارت را ملایم کنید تا کدوها به آرامی بپزند. دقت داشته باشید که ده دقیقه که از پخت کدوها گذشت، آنها را برگردانید تا طرف دیگر هم با کره و زعفران پخته شوند و رنگ و مزه بگیرند.

ده دقیقه اجازه دهید تا طرف دیگر کدوها هم مزه دار شوند و رنگ زعفران به خود بگیرند. سپس کدو را چک کنید تا از پخت آن اطمینان حاصل کنید. بگذارید پخت کدوها تا زمانی ادامه پیدا کند که شهد داخل ظرف هم کامل به خورد کدوها برود. در این مرحله دیگر دسر شما حاضر است. می توانید آن را در دیس سرو کشیده و با دارچین و خلال پسته و بادام تزیین کنید.

 

نکاتی برای پخت دسر ساده کدو حلوایی

  • می توانید بعد حلقه حلقه کردن کدو، آنها را قالب بزنید تا شکل زیباتری داشته باشد و اضافی های باقیمانده کدو را نیز بخارپز کنید و سپس به حالت پوره شده و برای تهیه انواع کیک کدو حلوایی، حلوای کدو یا پنکیک کدوحلوایی مورد استفاده قرار دهید.
  • چنانچه با مصرف شکر به هر علت مشکل دارید، به جای شکر می توانید از شیره انگور برای طعم دهی به کدو کمک بگیرید که در این صورت طعم بسیار عالی و کاراملی به دسر شما می دهد.

طرز تهیه دسر کدو حلوایی کاراملی

این دسر خوشمزه که مناسب فصول سرد سال است، بسیار خوشمزه است و البته بسیار سریع هم آماده می شود. این دسر در مدت ۳۰ دقیقه حاضر می شود.

مواد لازم برای درست کردن کدو حلوایی کاراملی

مواد مورد نیاز میزان لازم
کدو حلوایی ۸ تکه بزرگ
شکر ۵ قاشق غذاخوری
کره ۱۰ گرم
آب  ۱ استکان
چوب دارچین ۱ تکه کوچک
پودر دارچین مقداری

نکته : این مواد لازم گفته شده برای ۴ نفر کافی است که شما می توانید بنا به تعداد افراد مورد نظرتان، مقدار مواد را کم و یا زیاد کنید.

 

مراحل تهیه دسر کدو حلوایی کاراملی

در محله اول از تهیه این دسر کاراملی خوشمزه، کدو را به قطعات مورد نظر خرد می کنیم و داخل ماهیتابه آنها را چیده و شکر را روی آنها ریخته، مقدار شکر مورد استفاد باید به نحوی باشد که شکر کاملا روی همه کدوها را بپوشاند و به اصطلاح کدوها شکری شوند. مقدار شکر هم بستگی به طعم خود کدو دارد، اگر کدو شیرین باشد طبیعتا مقدار کمتری شکر نیاز دارید و برعکس. همینطور مقدار شکر مورد استفاده در این دسر بستگی به ذائقه شما هم دارد.

از آنجایی که برای تهیه این دسر نیازی نیست که پوست کدو را بگیرید، در زمان پخت دقت کنید که تکه هایی از کدو که یک طرف شان پوست دارد رو اول شکر زده بعد داخل ماهیتابه بگذارید.

در ادامه کار پخت این دسر خوشمزه، مقداری آب و تکه چوب دارچین را داخل ظرف ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید و درب ظرف را هم بگذارید.

دقت کنید که در این دسر آب زیاد نریزید، چون اگر آب زیاد باشد، بافت کدوها به شکل نامناسبی از دست می رود و در نتیجه دسر شما کیفیت خوبی نخواهد داشت. پس بگذارید با مقدار کمی آب کدوها به آرامی بپزند و زمانی که پخته شدند، کره را به آنها اضافه کنید. به طور معمول این کار کمتر از نیم ساعت زمان می برد.

در مرحله بعد از پخت دسر کاراملی کدو حلوایی، درب تابه رو بردارید و بگذارید آب کدوها کشیده شود و شهد ته ظرف کاراملی شود.

در گام آخر از پخت، کدوهای کاراملی شده را داخل ظرفی که میخواهید دسر را در آن سرو کنید، بگذارید و روی کدوها را پودر دارچین بپاشید و چنانچه تمایل داشتید، می توانید در کنار ظرف سرو این دسر کاراملی، یک اسکوپ بستنی وانیلی بگذارید. هم طعم خوبی دارد و هم تزیین زیبایی می شود.


آموزش تهیه دسر کدو حلوای ژله ای

مواد لازم برای تهیه خمیر دسر کدو حلوایی ژله ای

مواد مورد نیاز میزان لازم
کره یا روغن جامد ۱۰۰ گرم
پودر قند ۸۰ گرم
آرد گندم ۲۵۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
شربت ۱٫۸ پیمانه

مواد لازم برای رویه دسر کدو حلوایی ژله ای

مواد مورد نیاز میزان لازم
کدو حلوایی پخته شده ۱٫۵ پیمانه
مغز ران گوسفند یا گوساله ۱٫۵ قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
شکر برای ژلاتین ۲ قاشق غذاخوری
شکر برای کدو حلوایی ۳ قاشق غذاخوری

نکته : مقدار شکر ممکن است بیشتر و یا کمتر از مقدار گفته باشد و این از آنجا است که ممکن است کدو شیرین باشد و به مقدار کمتری شکر نیاز باشد و یا برعکس.

 

مراحل تهیه دسر کدو حلوایی ژله ای

برای تهیه دسر کدو حلوای ژله ای در گام اول می بایست کره آب شده را با پودر قند و وانیل مخلوط کنیم و با کمک همزن یا با هر وسیله مناسب دیگر آنها را مخلوط کنیم. تا زمانی این مواد را هم می زنیم که سبک و پوک شود. سپس تخم مرغ و شربتی را که داریم به مخلوط اضافه می کنیم و بعد کم کم آرد و بیکینگ پودر را به آن می افزاییم و در ادامه خیلی آرام و با کمک نوک انگشت تا حدی که یک خمیر یکدست و نرمی حاصل شود، مایع را ورز می دهیم. دقت کنید که به میزان ورز دادن زیاد نیست.

بعد از این که خمیر یکدستی حاصل شد، آن را یک ربع در یخچال قرار داده تا استراحت کند. بعد از گذشت زمان استراحت، خمیر را در قالب پهن می کنیم. به قدر همیر را در ظرف باز می کنیم که نه خیلی ضخیم باشد و نه خیلی نازک و سپس با کمک انگشت خمیر راکمی تا دیواره قالب بالا میگشیم و بعد با یک چنگال سطح خمیر را سوراخ سوراخ می کنیم و در فر از پیش گرم شده با درجه ۱۷۰ به مدت یک ربع قرار می دهیم.

بعد از گذشت مدت زمان پخت خکیر در فر، آن را کنار میزاریم تا خنک شود.

در این فاصله کدوی از قبل پخته شده را با پشت قاشق پوره می کنیم و به آن شکر زده و خوب مخلوط می کنیم. سپس یک  قاشق از گلاب را هم اضافه می کنیم.

نکته: چنانچه برای پخت کدوی این دسر از بخار پز استفاده نمی کنید، حتما آب اضافه کدو را از آن جدا کنید یا آب کمتری را به ژلاتین اضافه کنید و به همین علت است که پیشنهاد می کنیم تا موقع پخت کدو، به آن شکر اضافه نکنید و هنگام پوره کردن  کدو به آن شکر اضافه کنید.

در مرحله بعد ژلاتین را به شیوه بن ماری با یک لیوان آب و شکر حل می کنیم و در آخر یک قاشق باقی مانده گلاب را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم. البته یک ملاقه از ژلاتین را می بایست نگه داشته و مابقی را به پوره کدو اضافه می کنیم.

در گام آخر مواد بدست آمده را روی نان ریخته و در یخچال گذاشته تا مواد خود را بگیرند.

نکته: برای براق شدن و زیباتر شدن یک ملاقه ژلاتین باقی مانده را دوباره آب می کنیم و روی دسرآماده ریخته و اجازه می دهیم تا این لایه آخر هم خودش را بگیرد.

نکات مهم در تهیه دسر کدو حلوایی ژله ای

  • چنانچه تمایل ندارید نانی که برای این دسر مورد استفاده قرار می دهید نرم و تر باشد، می توانید شربت را حذف کنید و به جای آن یک قاشق پودر قند اضافه کنید.
  • اگر دوست دارید این دسر خیلی شیرین باشد، مقدار شکر را اضافه کنید.
  • حتما از گلاب در تهیه این دسر استفاده کنید بخصوص اگر به بوی حلوا حساسیت دارید. مطمئن باشید گلاب عطر خاصی به دسر شما می دهد. اگر هم طعم گلاب در دسر را نمی پسندید، می توانید آن را حذف کنید.
  • این میزان مواد برای قالب کمربندی به قطر۲۶ سانتیمتر اندازه گیری شده است. پس کم و زیاد کردن مواد بستگی به ظرف شما دارد.
  • در تهیه شربت این دسر می توانید از هل کوبیده استفاده کنید و بعد از آماده شدن شربت آن را از صافی بگذرانید تا دانه های هل از شربت جدا شوند.