آموزش درست کردن کوکوسبزی

 

کوکو سبزی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. کوکو سبزی از غذاهایی است که هم می توانیم آنرا به عنوان یک غذای کامل برای شام یا ناهار سرو کنیم، هم انرا به عنوان پیش غذا یا میان وعده سرو کنیم. البته در صورتی که بخواهیم کوکو سبزی را به صورت پیش غذا سرو کنیم، باید انرا به صورت قالبی و تک نفره درست کنیم. نکته دیگر در مورد کوکوی سبزی این است که این غذای به صورت ساده از ترکیب سبزی کوکویی و تخم مرغ تهیه می شود، اما اگر بخواهیم انرا به صورت مجلسی تر درست کنیم باید از مواد مانند زرشک و مغر گردو نیز استفاده کنیم ، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کوکو سبزی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

سبزی کوکویی

۵۰۰ گرم

تخم مرغ

۳ عدد

زرشک (اختیاری)

۱ قاشق غذاخوری

گردو (اختیاری)

۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه

به اندازه کافی

روغن و زردچوبه

به اندازه کافی

دستور پخت کوکو سبزی

مرحله اول

برای تهیه کوکو سبزی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی ابتدا سبزی کوکویی را پس از شستشو یه صورت ساطوری ریز خرد می کنیم، سپس به همراه مقداری روغن مایع در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا سبزی کمی سرخ شود.

مرحله دوم

در این مرحله توجه داشته باشید که نباید بیش از حد سبزی را تفت دهید زیرا باعث می شود علاوه بر اینکه تمام خاصیت های سبزی از بین برود، پس از پایان پخت کوکو سبزی رنگ آن خیلی تیره می شود و رو به سیاهی می زند.

مرحله سوم

البته برخی افراد دوست دارند این کوکو را با رنگ تیره درست کنند که باید سبزی را خوب تفت دهند تا رنگ آن تیره شود. پس از اینکه تفت دادن سبزی کوکویی به پایان رسید آنرا از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم تا خنک شود.

در این مرحله تخم مرغ ها را در یک کاسه مناسب می شکنیم سپس مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به تخم مرغ ها اضافه می کنیم و با یک چنگال تخم مرغ ها را خوب هم می زنیم تا یکدست شوند و به طور کامل بافت شان از بین برود.

مرحله پنجم

زرشک را بهتر است از قبل کمی در آب بخیسانیم تا کمی نرم شود. در این مرحله مغز گردوها را به صورت دلخواه خرد می کنیم و به همراه زرشک به کاسه حاوی تخم مرغ اضافه می کنیم. مواد داخل کاسه را مجددا مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند.

مرحله ششم

اجازه دهید سبزی کوکویی به دمای محیط برسد و کمی خنک شود سپس آنرا نیز به کاسه حاوی تخم مرغ ها اضافه کنید و مواد را مخلوط کنید تا یکدست شوند. نکته مهم در این مرحله این است که اجازه دهید سبزی کوکویی حتما خنک شود.

توجه داشته باشید که اگر سبزی کوکویی داغ باشد در هنگام مخلوط کردن باعث می شود تخم مرغ ها سفت شوند. پس از اینکه مایه کوکو آماده شد یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقدار کمی روغن مایع اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله کمی صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود، سپس می توانیم به سلیقه خود کوکوها را به چند روش سرخ کنیم. روش اول که مرسوم ترین روش هم هست این است که تمام مایه کوکو را به صورت یک جا داخل تابه بریزیم

مرحله نهم

سپس کوکو سبزی را به صورت یک تکه درست کنیم. پس از اینکه مایه کوکو را داخل تابه ریختیم با یک قاشق روی آنرا به طور کامل صاف می کنیم. صاف کردن کوکو باید به طوری باشد که ضخامت یا قطر کوکو در تمام قسمت های تابه کاملا یکسان باشد.