خواص نارنگی برای بدن

نارنگی یا پرتقال ماندرین یکی از اعضای خانواده مرکبات است و به طور عمده در جنوب شرقی آسیا کشت می شود. میوه نارنگی از پرتقال کوچک تر بوده، پوست آن به راحتی جدا می شود و مزه ی شیرین تری نسبت به پرتقال دارد.

طبع نارنگی سرد و تر می باشد. نارنگی نارس سبز رنگ و نارنگی رسیده نارنجی رنگ می باشد، نارنگی دارای ویتامین‌ های A، B1، B2، C و پروتئین، فیبر و مقدار زیادی فسفر، منیزیم و کلسیم و فلاونوئید ها می باشد.

نارنگی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

نارنگی یک منبع غنی از ویتامین C است و یکی از عوامل تقویت کننده سیستم ایمنی ویتامین C است. مصرف نارنگی می‌تواند موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلفی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، تب و سایر علائم کاهش شود. درنتیجه اگر دوست دارید در تمام طول سال سالم بمانید، مصرف نارنگی بهترین راه برای رسیدن به آن است.

نارنگی برای جلوگیری از دیابت

نارنگی منبع غنی و سرشار از ترکیبات فلانوییدی به نام نوبیلتین است. این عنصر موجب  سوزاندن چربی و جلوگیری از تولید چربی در بدن  می‌شود. بنابراین، نارتگی  می‌تواند از بروز بیماری‌های ناشی از چاقی همانند دیابت نوع دو جلوگیری کند.

نارنگی برای پیشگیری از سکته

نارنگی منبعی غنی از عنصر پتاسیم است. پتاسیم می‌تواند موجب جلوگیری از بیماری‌هایی مانند لخته شدن خون شود. افرادی که نارنگی مصرف می کنند، نوزده درصد کمتر از افرادی که نارنگی مصرف نمی کنند در خطر ابتلا به این بیماری از جمله لخته شدن خون قرار دارند.

نقش خواص نارنگی و کاهش وزن

از دیگر خاصیت های نارنگی؛ کاهش وزن به دلیل فیبر موجود در آن است. مرکبات، از جمله نارنگی، فیبرهای نامحلولی مانند سلولز و لیگنین را برای بدن فراهم می کنند که در روده قابل تخمیر نیست. در نتیجه، این فیبرها، سرعت انتقال غذا از طریق دستگاه گوارش را کاهش و احساس سیری را در فرد افزایش می دهند.

این موضوع می تواند به تنظیم اشتها کمک کرده و موجب کاهش وزن شود. دریافت فیبر بیشتر می تواند به حفظ تعادل وزن بدن و جلوگیری از افزایش وزن کمک کند.

فواید نارنگی و تاثیر بر استرس طبیعی

از دیگر خاصیت های نارنگی؛ این است که می تواند با تولید انتقال دهنده های عصبی، به حفظ آرامش اعصاب و تثبیت خلق و خو کمک کند و از احساسات منفی مثل استرس و اضطراب جلوگیری نماید.

فایده نارنگی برای سلامت چشم

از دیگر فواید نارنگی؛ که ناشی از محتوای بالای ویتامین ث موجود در آن است، موجب سلامت چشم، به تاخیر انداختن شروع آب مروارید و تخریب دیرتر شبکیه ی چشم می شود. این بیماری ها، معمولاً با افزایش سن رخ می دهند.

 سرشار از مواد مغذی

با اینکه در مقایسه با سایر مرکبات مانند پرتقال و گریپ‌فروت، نارنگی اندازه‌ی کوچک‌تری دارد اما از نظر مواد مغذی بسیار غنی است و آب زیادی دارد. نارنگی در حدود ۸۵ درصد آب دارد. میزان کالری و مواد مغذی در یک نارنگی متوسط با وزن ۸۸ گرم به شرح زیر است.